سواد سلامت یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده سلامت است

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۶ کد : ۲۴۲۵۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱۲
رئیس مرکز بهداشت استان : دلایل زیادی حاکی از آن است که بسیاری از نتایج ناخوشایند مرتبط با سلامتی، در نتیجه سواد سلامت ناکافی است. 
سواد سلامت یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده سلامت است

رئیس مرکز بهداشت استان : دلایل زیادی حاکی از آن است که بسیاری از نتایج ناخوشایند مرتبط با سلامتی، در نتیجه سواد سلامت ناکافی است. 
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،دکتر علی علیمحمدی گفت :سوادسلامت یعنی این که بتوانیم از آموخته های مفاهیم سلامت در راستای خودمراقبتی و ارتقای سلامت استفاده کنیم.،بخش مهم و اصلی سواد سلامت به این موضوع اشاره دارد که «چگونه زندگی کنیم که سالم تر بمانیم؟ 
او افزود : تواناییهای لازم در کسب سواد سلامت در 3 گروه توانایی درک اطلاعات نوشتاری و شفاهی که از طرف پزشک، پرستار، دارو ساز، و تیم بهداشت ودرمان،توانایی عمل کردن بر اساس دستورالعملهای مربوط به برنامههای دارویی و مراقبتهای پزشکی و توانایی خواندن اطلاعات نوشتاری مربوط به حوزههای سلامت و بهداشت مثل  برچسبها ، پیوستهای مربوط به داروها، فرمهای رضایت نامه  و غیره تقسیم می شوند.
وی  با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد افراد جامعه ما از معیارهای لازم سواد سلامت ببرند ،تاکید کرد : این یافته درافرادی که از آسیب پذیری بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند از جمله افراد بالای 55سال، افراد با تحصیلات کم و افراد بی کار بیشتر بود، هم چنین سطح سوادسلامت در دانشجویان ودانش آموزان مطلوب نبوده است  . 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در پاسخ به این سوال که چگونه می توان سواد سلامت جامعه را افزایش داد گفت : برای افزایش سطح سواد سلامت مردم، نیاز به همکاری های بین بخشی وزارتخانه ها و سازمان هایی است که به نوعی در حفظ و تامین سلامت مردم دخیل هستند و در این میان، نقش رسانه، بسیار تاثیرگذار و پُُررنگ است. 
دکتر علیمحمدی در پایان خاطر نشان کرد : زمانی  که مشارکت همه افراد جامعه در مبارزه و جلوگیری از انتشار سریع عوامل بیماری زا مثل ویروس کرونا لازم می شود حجم بالای اطلاعات و پیچیدگی محتواها در فضای حقیقی و مجازی جامعه مانع بزرگی در واکنش سریع و صحیح اعضای جامعه محسوب می شود. و موجب سردرگمی در انتخاب پیامهای صحیح و حتی برداشت نا صحیح از آن می شود . 
گفتنی است براساس آخرین گزارش های دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت از بین منابع کسب اطلاعات سلامت سه منبع اینترنت 31 ( درصد")، "پرسیدن از پزشک و کارکنان بهداشتی و درمانی 30 ( درصد")،" صدا و سیمای سراسری 24 (درصد") در رتبه های یک تا سه گزارش شدند

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی سواد سلامت ارتقا سلامت


نظر شما :