به خطرات شایع ناشی از خانه‌تکانی توجه کنید

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۴ کد : ۲۴۸۱۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۴۰
کارشناس مسئول کاهش خطر وبلایا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان : اولین شرط برای شروع یک خانه‌تکانی موفق رعایت ایمنی است.
به خطرات شایع ناشی از خانه‌تکانی توجه کنید

به خطرات شایع ناشی از خانه‌تکانی توجه کنید 
کارشناس مسئول کاهش خطر وبلایا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان : اولین شرط برای شروع یک خانه‌تکانی موفق رعایت ایمنی است.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، رضا صالحی گفت : آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی مانند شکستگی، پیچ‌خوردگی، کشیدگی و دررفتگی، اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق مواد شستشو دهنده و یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم،اختلالات موضعی(پوستی) ،برق‌گرفتگی، ، آتش‌سوزی و انفجار از مهمترین خطرات شایع در خانه‌تکانی هستند.
او افزود:  سقوط از ارتفاع هنگام تمیزکردن سقف یا ایستادن روی لبه پنجره برای پاک‌کردن شیشه، جابه¬‌جاکردن وسایل سنگین و لیز خوردن روی سطوح مرطوب و لغزنده باعث شکستگی، بریدگی، پارگی، رگ¬¬¬ به ¬رگ شدن، دررفتگی، کوفتگی و... در سر، تنه و اندام‌¬ها می‌¬شود. البته شرایط فردی مانند سن بالا، چاقی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین D از جمله شرایطی هستند که احتمال این¬گونه آسیب‌¬ها را افزایش می‌دهند
وی تاکید کرد : عوارض استنشاق گازهای متصاعد شده از مخلوط مواد شوینده شیمیایی بر ریه‌ها جدی و در برخی موارد خطرناک است. سوزش مجاری تنفسی هنگام ورود بخار مواد شوینده به سیستم تنفسی و سرفه و تنگی نفس از علائم مسمومیت با بخارهای مواد شوینده شیمیایی است. استفاده از مواد سفید کننده در فضای بسته حمام و سرویس‌های بهداشتی به علت ایجاد گاز کلر، موجب تحریک راه‌های هوایی و در نهایت منجر به مسمومیت استنشاقی می‌شود که با علائمی چون سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس به‌ویژه در افراد دارای زمینه بیماری‌های ریوی، همراه خواهد بود.
صالحی در ادامه برای پیشگیری از آسم و جلوگیری از تشدید آن توصیه کرد :در هنگام کار با انواع پاک‌¬کننده‌های¬ فرش، مبلمان، گاز و سفیدکننده‌های سطوح و سرویس‌های بهداشتی و حمام، حتماً ماسک بزنید و هرگز دو ماده شیمیایی خانگی(مانند جوهر نمک و وایتکس) را با هم مخلوط نکنید. چون از ترکیب آن گاز سمی کلر متصاعد می‌شود که علاوه بر مسمومیت، عوارض بسیاری دارد.
کارشناس مسئول کاهش خطر و بلایا معاونت بهداشت همچنین خاطر نشان کرد : قرار گرفتن در معرض سفیدکننده‌های خانگی علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های تنفسی می‌تواند باعث سوزش چشم‌، دهان و پوست شود. ماده‌های «فنل و نیتروبنزن» موجود در تمیزکننده‌های فرش و مبلمان قابل اشتعال هستند و به‌راحتی توسط پوست جذب می‌شوند. آن¬ها می‌توانند موجب عوارض بسیاری نظیر «سوزش» و بیماری خونی به نام «مِتهِموگلوبینِمی» ‌شوند که بر توانایی خون در حمل اکسیژن، سردرد، زودرنجی، سرگیجه، ضعف و خواب‌آلودگی تأثیر می‌گذارد
او افزود : افرادی که سابقه‌ اگزماهای قبلی دارند، بیشتر در معرض این خطرات هستند. خشکی پوست، خارش، التهاب و سوزش، نشانه‌های مهم این بیماری هستند. مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری، استفاده از دستکش است.
وی در پایان اضافه کرد : توصیه می‌شود تا از کرم‌های نرم‌کننده و حفاظتی استفاده شود. در صورت رفع نشدن علائم پس از چند روز، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

کلید واژه ها: کاهش خطر و بلایا مواد شوینده مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :