آلودگی هوا می تواند باعث بدتر شدن علائم و پیامدهای کرونا شود

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵ کد : ۲۵۳۲۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۰۱
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: آلودگی هوا می تواند باعث افزایش عفونت در بافت ریه و از جمله تشدید بیماری کووید۱۹ شود.
آلودگی هوا می تواند باعث بدتر شدن علائم و پیامدهای کرونا شود

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علی علیمحمدی گفت: بر اساس مطالعات و شواهدی علمی، آلودگی هوا عامل اصلی تعیین کننده افزایش بیماری هایی مانند آنفلوانزا و ویروس کرونا است، زیرا افزایش آلودگی هوا می تواند آسیب پذیری دستگاه تنفسی افراد را افزایش دهد و همینطور باعث تشدید دیابت و بیماری های تنفسی شود که با نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از 19-COVID همراه است.

وی افزود: آلاینده های هوای شهری ترکیبی پیچیده از ذرات، مواد سمی و خطرناک هستند که برای سالمتی انسان مضر است، مواجهه با آلودگی هوا می تواند باعث تحریک ریه ها، ایجاد التهاب، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش عفونت در بافت ریه و از جمله تشدید بیماری کووید19 شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه بیشتر مردم به خود مراقبتی در زمان آلودگی هوا تاکید کرد: افرادی که مستعد ابتلا به بیماری کووید19 هستند ممکن است سلامتی شان به گونه ای باشد که آنها را مستعد آسیب پذیری بیشتری از آلودگی هوا نیز بسازد.

دکتر علیمحمدی در ادامه توصیه کرد: از انجام فعالیت هایی مانند قدم زدن در پارک ها و دویدن در فضای آزاد خودداری نمایید همچنین در خانه نیز شدت فعالیت های خود را کاهش دهید، به خصوص افرادی که دارای بیماری های زمینه ای قلبی عروقی و تنفسی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان یادآور شد: خودداری از فعالیت هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل می شوند مثل سرخ کردن غذا، جاروکشیدن، جاروبرقی، روشن نمودن شمع و عود و اجاق های گاز و شومینه با استفاده از سوخت های چوب، خانه تکانی، استفاده کمتر از وسایل گاز سوز و نظایر آن و نیز باید در روزهای آلوده مدنظر باشد.


 

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی ویروس کرونا پدیده آلودگی هوا


نظر شما :