تامین امنیت غذایی اولین قدم برای رسیدن به سلامت است

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۲۶۲۲۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۱۲
رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سلامت موضوعی همگانی است که تحقق آن مستلزم تامین امنیت غذایی برای کلیه اقشار جامعه است.
تامین امنیت غذایی اولین قدم برای رسیدن به سلامت است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، نسرین یادگاری بیان کرد: برای دستیابی به آن نیاز به  مشارکت و همکاری همه سازمان ها و خصوصا مردم است.

وی افزود: امنیت غذایی عبارتند از دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد، در تمام اوقات، به غذای کافی، ایمن و مغذی با جذب و  بهره مندی موثر سلولی غذاهایی که رجحان غذایی و نیازهای مربوط به رژیم غذایی شان را برای یک زندگی سالم و فعال برآورده می سازد.

وی تاکید کرد: عدم امنیت غذایی یعنی ابتلاء فرد  به سوء تغذیه است عدم امنیت غذایی به دوشکل خود را نشان می دهد سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت مواد غذایی که منجر به بیماری های مختلف از جمله کم خونی ناشی از فقر آهن – پوکی استخوان ناشی از کمی دریافت کلسیم و ویتامین دی – بیماری های روحی روانی ناشی از کمی دریافت ویتامین های گروه ب و... است و یا بیش از اندازه  دریافت مواد غذایی که منجر به بیماریهایی مانند چاقی – بیماریهای قلبی عروقی – کبد چرب – پرفشاری خون و... می شود که هر دو نوع سوء تغذیه تهدیدی برای امنیت غذایی و سلامت است.

یادگاری در ادامه خاطرنشان کرد: سوء تغذیه یک سیکل معیوب است که متاسفانه پس از افزایش بیماریهای مختلف باعث کاهش رشد جسمی و ذهنی خصوصا در کودکان شده و باعث عدم کسب مهارتهای پیچیده توسط فرد شده و پایین امدن  کارایی فرد و نهایتا کاهش تولید  و افزایش فقر و رکود توسعه اقتصادی اجتماعی در جامعه خواهد شد به همین دلیل بحث غذا و امنیت غذایی تحت تاثیر عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فن آوری، بین المللی و زیست محیطی قرار می گیرد و نیاز است که همه مسئولین  دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان سلامت و همچنین مصرف کنندگان برای دسترسی عادلانه به امنیت غذایی تلاش نمایند.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برقراری امنیت غذایی از مزرعه تا سفره یک مسئولیت مشترک برای همه سازمانهای تاثیر گذار در چرخه تولید تا مصرف غذا می باشد که باید براساس اهداف و شرح وظایف تعیین شده در برنامه توسعه پنجم و ششم در راستای رسیدن به آن تلاش نمایند.

وی در پایان یادآور شد: هفته سلامت فرصتی است تا به مسئولین دولتی، کشاورزان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، متخصصان سلامت و همچنین مصرف کنندگان، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی وامنیت غذایی و هر چیزی که در احساس امنیت و اعتماد به غذای داخل بشقاب نقش دارد، هشدار داده شود.

گفتنی است ششمین روز از هفته ی سلامت "نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در تغذیه سالم از مزرعه تا سفره" نامگذاری شده که بر جنبه های مختلف تامین امنیت غذایی تاکید دارد.


 

کلید واژه ها: امنیت غذائی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :