زندگی با کیفیت تر و عمر طولانی تر با کنترل مطلوب فشار خون/ افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیر در برابر کووید ۱۹ آسیب پذیرتر هستند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰ کد : ۲۶۳۶۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۳۰
رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت گفت: فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید و با کنترل مطلوب آن زندگی با کیفیت و عمر طولانی تر داشته باشید.
زندگی با کیفیت تر و عمر طولانی تر با کنترل مطلوب فشار خون/ افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیر در برابر کووید ۱۹ آسیب پذیرتر هستند

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر پری میرشفیعی در راستای فرا رسیدن روز جهانی فشار خون گفت: این روز یک فرصت بین المللی برای برجسته کردن فعالیت هایی است که در راستای اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد برای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا در طول سال صورت می‌گیرد و در دوران پاندمی کووید ۱۹ بیماران مبتلا به فشار خون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند.

وی ادامه داد: از یک سو افراد مبتلا به فشار خون بالا در صورت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دچار عوارض شدید تر می شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت به موقع دریافت نکنند لذا امسال باید توجه ویژه‌ای به ارتقای آگاهی عمومی در خصوص بیماری فشار خون بالا و تشویق افراد به اندازه گیری درست فشار خون و اطلاع از میزان آن صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بیماری های ویروسی وضعیت کنترل شده بیماری‌های زمینه‌ای را ناپایدار می سازند و از کنترل خارج می‌کنند این بیماری به دلیل ایجاد عفونت ریوی و التهاب عمومی بدن و افزایش نیازهای متابولیک قلب و عروق را تحت تاثیر قرار می دهد و عوارض مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید برای پیشگیری از این بیماری دوچندان احتیاط کنند و افراد در هر شرایطی می‌تواند توسط ویروس کرونا آلوده شوند و افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر و پر خطر هستند.

وی یادآور شد: با توجه به تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر ارائه خدمات به بیماران مبتلا به بیماری غیر واگیر و کاهش مراقبت های حضوری باید تلاش شود وضعیت موجود منجر به افت کنترل مطلوب به بیماری نشود.

گفتنی است که سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب و تنگی نفس شبانه هنگام فعالیت، درد قفسه سینه و ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب از علائم فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته قلبی و مغزی، آسیب های کلیوی و آسیب‌های چشم از عوارض فشار خون بالا می باشد.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی فشارخون بیماری کووید-۱۹


نظر شما :