ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش طول عمر با کنترل فشار خون

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۴ کد : ۲۶۳۷۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۶۹
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید تا با کنترل آن زندگی با کیفیت و عمر طولانی تری داشته باشید.
ارتقاء کیفیت زندگی و افزایش طول عمر با کنترل فشار خون

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: فشار خون بالا اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماری مزمن کلیه و سکته مغزی در ایران و جهان است.

وی افزود: بدون علامت بودن این بیماری، عدم اطلاع بیماران از بیماری و نیز عدم پای بندی به درمان مهمترین چالش های پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا هستند به همین دلیل این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا می تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود، تاکید کرد: بیماری های قلبی- عروقی، سکته قلبی و مغزی، آسیب های کلیوی و آسیب های چشم از عوارض شایع فشار خون بالا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه داشتن ارث، چاقی، کم تحرکی، سن، جنس، مصرف الکل و دخانیات، استرس و فشار عصبی و مصرف زیاد نمک را از مهمترین علت‌ های ایجادکننده فشار خون بالا برشمرد.

وی تاکید کرد: مدیریت مطلوب فشارخون بالا شامل پیشگیری اولیه بیماری های قلبی عروقی از طریق اصلاح شیوه زندگی و نیز استفاده از درمان دارویی فشار خون بالا در صورت لزوم می باشد تصمیم گیری برای شروع درمان دارویی و انتخاب دارو یا داروهای مناسب برای هر بیمار،بر اساس پروتکل های دارویی صورت می گیرد.پیروی بیماران از درمان یک عامل کلیدی در نیل به فشارخون هدف و حفظ آن دراین سطح می باشد.مطالعات نشان داده است که تبعیت خوب از درمان با کاهش مرگ بیشتر همراه است .

دکتر علیمحمدی در پایان افزود : در افرادی که فشارخون طبیعی دارند،حداقل هر دوسال یک بار باید فشارخون خود را کنترل کنند.تنها راه تشخیص فشارخون بالا ،اندازه گیری آن با دستگاه فشارسنج است با یک‌بار اندازه گیری فشارخون، نمی‌توان فشارخون بالارا تشخیص داد.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی بیماری های قلبی عروقی


نظر شما :