استان مرکزی یکی از پیرترین استان های کشور است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۶۴۴۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۵۴
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی جزء استان های بالای نمودار سالمندی جمعیتی است.
استان مرکزی یکی از پیرترین استان های کشور است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر شهلا نظری بیان کرد: کشوری بودیم که در سال های قبل کشوری جوان محسوب می شدیم، اما نرخ باروری در طی این مدت به شدت کاهش پیدا کرده و به سمت کشوری سالمند و پیر در حرکت هستیم.
وی با اشاره به اینکه  پیر بودن جمعیت استان تبعات زیادی دارد، افزود: علیرغم اینکه سالمندان جزء ذخایر ارزشمند جامعه هستند و حفظ کرامت آنان برایمان واجب است، اما این عزیزان بیشتر دریافت کننده خدمات اند و از نظر سلامتی نیاز به اقدامات درمانی و به تبع تجهیزات و دارو و غیره دارند که باید بستر را برای آنها فراهم کرد.
وی تاکید کرد: در مقابل گروه جوان، پویا و کارآمد که به عنوان نیروی کار محسوب می شود با توجه به پایین بودن نرخ باروری، در حال کاهش است که خود نوعی خطر و بحران به حساب می آید.
وی افزود: نیروی انسانی یک کشور یکی از پتانسیل های اصلی پیشرفت و توسعه ی هر کشوری است و به همین دلیل باید با عزمی جدی تمام دستگاه ها و حتی خود مردم بر این موضوع تمرکز کنند.
دکتر نظری در پایان خاطرنشان کرد: اگر از حالا به فکر جبران این معضل نباشیم در آینده دچار مشکل و گرفتار این بحران خواهیم شد که برای رسیدن به این مهم و تحقق جوانی جمعیت، باید فرهنگ غلط فعلی را عوض کرد.


کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی نرخ باروری


نظر شما :