بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان

۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۳ کد : ۲۷۶۴۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۳۰
۶ جولای مصادف با ۱۵ تیرماه به عنوان " روز جهانی بیماری های زئونوز " (WORLDZOONOSESDAY ) نامگذاری شده است . علت انتخاب این روز بدلیل خدمات ارزشمند لویی پاستور در خصوص یافتن واکسنی موثر بر علیه ویروس هاری در سال ۱۸۸۵ بوده است که در تقویم مناسبت های بهداشتی این روز به عنوان " روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات " ثبت شده است .
بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان

  6 جولای مصادف با 15 تیرماه به عنوان " روز جهانی بیماری های زئونوز " (WORLDZOONOSESDAY  ) نامگذاری شده است . علت انتخاب این روز بدلیل خدمات ارزشمند لویی پاستور در خصوص یافتن واکسنی موثر بر علیه ویروس هاری در سال 1885 بوده است که در تقویم مناسبت های بهداشتی این روز به عنوان " روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات  " ثبت شده است .

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر منصوری رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت گفت: زئونوزها دسته ای از بیماری ها را شامل می شوند که قابل انتقال از حیوان به انسان و از انسان به حیوان می باشند.

ایشان بیان کرد : بیماری هایی که از انسان به حیوانات منتقل می شوند محدود بوده و تحت عنوان Zoo anthroponetic   نام دارند و  بیماریهایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند طیف وسیعی از بیماریهای عفونی با عوامل باکتریایی ویروسی، ریکتریایی قارچی و انگلی را شامل میشوند و تحت عنوان Anthropzoonotic  نامگذاری شده اند و در این گروه بیش از صدها بیماری جای گرفته اند که از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

 رئیس گروه بیماری های واگیر عنوان نمود: در سالیان اخیر به واسطه به هم خوردن تعادل اکولوژی و دستکاری غیر منطقی طبیعت توسط انسان سیمای اپیدمیولوژیک زئونوزها بهم خورده و بعضاً باعث اپیدمی های گسترده در مناطق اندمیک و بومی شدن بیماری در مناطق غیر آندمیک گردیده است به طوریکه حدود 15 % از بیماریهای بازپدید و نوپدید منشاء زئونوتیک دارند .

وی تاکید کرد:  از دیگر عوامل مهم گسترش این بیماریها به گسترش ارتباطات جهانی ، تجارت مواد غذایی با منشاء حیوانی و نقل و انتقال وسیع حیوانات در سطح جهان می توان اشاره نمود که این فرآیند سبب انتقال این بیماریها در مناطقی شده است که قبل از آن در این مناطق وجود نداشته است. لذا زئونوزها در حال حاضر اهمیت جهانی پیدا کرده اند و علاوه بر اولویت ملی از اولویت جهانی نیز برخوردارند.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی زئونوزها


نظر شما :