مراقبت روانی اجتماعی در بحران

۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۴ کد : ۲۷۸۷۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۰۷
ایران به عنوان یکی از مناطق پرخطر در رخداد بلایای طبیعی بخصوص زلزله بوده، و مردم ما هرچند سال شاهد چنین فجایعی هستند. عمق حادثه و سردرگمی های اولیه در کمک رسانی و اولویت دادن به تأمین نیازهای اولیه زندگی بازماندگان گاه مانع از توجه جدی به مشکلات روحی روانی بازماندگان مصیبت دیده میشود. فشار روانی شدید ناشی از حادثه گاه به حدی است که در صورت عدم توجه و مراقبت جدی باعث لطمات سخت تر و جبران ناپذیری می شود.
مراقبت روانی اجتماعی در بحران

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر چگینی رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی گفت: حوادث و بلایای طبیعی و غیرطببعی ( زلزله، سیل، آتش سوزی، تصادفات و ....) بار عظیمی را به لحاظ جسمانی و روانی بر جوامع آسیب دیده تحمیل می نماید. که جامعه را با چالش های متعددی روبرو می کند. افرادی که از این فاجعه آسیب دیده اند از حمایتهای مردمی، کمک های اولیه و خدمات بهداشتی – درمانی به عنوان بخشی از عملیات امدادرسانی بهره مند می گردند، با اینحال ، کلیه این افراد به مراقبتهای مناسب روانی - اجتماعی نیازمندند تا قادر باشند صدمات روانی را بهتر تحمل کنند.

ایشان بیان نمود: بزرگی مسئله استرس روانی نیز به بزرگی همان جمعیت مصیبت زده است، بنابراین حمایت روانشناختی باید به سرعت پس مراحل حاد بروز حادثه در دسترس قرار گیرند و تا زمانی که جامعه از نقطه نظر جسمانی و روانی بازتوانی گردد، ادامه یابد.در برخورد با نیازهای روانی - اجتماعی یک جامعه باید زیرساختهای تخصصی، اجتماعی و فرهنگی  را شناسایی کرده و ارتقا بخشید. تمامی برنامه های پیشنهادی بایستی مناسب و مطابق با فرهنگ عمومی جامعه باشند. داشتن درک کاملی از فرهنگ محلی به ما کمک میکند که روشهای مداخله مناسب و قابل اجرا داشته باشیم. 
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی عنوان کرد: ملاحظات مهمی که باید در نظر داشت عبارت اند از: 
۱.انتظارات مددجو (برای مثال اشخاصی که با درمانگران محلی سر و کار داشته اند انتظار دارند کمک فوری در اختیار آنان قرار گیرد.)

۲.طول مدت زمان معالجه (که غالباً کوتاه و محدود است. اگر مداخلات بهنگام و دردسترس باشد، افراد در کوتاه ترین زمان ممکن سیر بهبودی را طی خواهتد کرد)
۳.نگرش افراد به مداخلات درمانی( به طور مثال ترجیح می دهند که دارو دریافت کنند یا اینکه از مداخلات روانشناختی و اغلب هر دو بهره مند شوند).
۴.مقرون به صرفه بودن مداخلات 
 ۵.نگرش خانواده و حمایت آنها.
وی در پایان تاکید کرد: رعایت و احترام به دغدغه ها، نیازها، منابع، نقاط قوت و حقوق انسانی افراد و خانواده هایشان در جوامع، فرهنگها و ملل بسیار حائز اهمیت است.

کلید واژه ها: رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان مرکزی


( ۱ )

نظر شما :