غرق شدگی یکی از ده علت اصلی مرگ و میر در افراد ۱ تا ۲۵ ساله درجهان است

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۲ کد : ۲۸۰۴۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱۳
۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۱  مطابق با ۲۵ جولای سال ۲۰۲۲ روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، سالانه ۲۳۶هزار نفر دچارغرق شدگی می شوند.
غرق شدگی یکی از ده علت اصلی مرگ و میر در افراد ۱ تا ۲۵ ساله درجهان است

3 مرداد ماه سال 1401  مطابق با ۲۵ جولای سال ۲۰۲۲ روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی

طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، سالانه 236هزار نفر دچارغرق شدگی می شوند.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علیمحمدی معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: غرق شدگی یکی از ده علت اصلی مرگ و میر در افراد 1 تا 25 ساله درجهان است و کودکان زیر 5 سال در معرض خطر بیشتری قرار دارند.بیش از 90 درصد مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در رودخانه ها، دریاچه ها، چاه ها،منابع آب خانگی و استخرهای شنا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.
وی بیان کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان های آبی می پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می شوند. غرق شدگی به معنای ورود آب به داخل ریه ها و مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرورفتن در آب است. غرق شدگان دچار هیپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به بدن) می شوند و در نتیجه آسیب به سلول های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق شدگی روی می دهد. دکتر علیمحمدی عنوان کرد: برخلاف تصور عمومی، غرق شدگی فقط در دریا اتفاق نمی افتدبلکه شناکردن درمحیط های آبی دیگرنظیرکانال،رودخانه و سدنیزمی تواند موجب غرق شدگی شود. غرق شدگی سومین علت مرگ های ناشی از حوادث است. غرق شدگی در روزهای آخرهفته و در ماه های گرم سال شایع تر است. 
ایشان تاکید نمود: قربانیان غرق شدگی اکثرا کودکان و جوانان هستند. غرق شدگی در افراد مذکر بیشتر از افراد مونث روی می‌دهد. بیماری های زمینه ای می توانند مستعد کننده غرق شدگی باشند مانند: صرع، بیماری های قلبی، ضعف عضلانی، عقب ماندگی ذهنی و ..... همچنین مصرف داروهای خواب آور، الکل و مواد روان گردان قبل از شنا می تواند زمینه ساز غرق شدگی باشد. کودکان 4- 1 سال در معرض خطر غرق شدگی در حوض،استخر و وان حمام هستند. آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و غفلت والدین دچارغرق شدگی می شوند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی متذکر شد: 25 جولای مطابق با 3 مرداد، روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی است. در این مناسبت، برنامه ها و کمپین های پیشگیری از غرق شدگی با جدیت و تمرکز بیشتری انجام خواهد شد. در دانشگاه علوم پزشکی اراک با توجه به برگزاری کمیته هماهنگی درون بخشی پیشگیری از غرق شدگی در روزهای پایانی خرداد ماه، مقرر گردید در کلیه مراکز بهداشت شهرستان با توجه به شروع فصل گرما این کمپین در بازه زمانی تیر ومرداد سال 1401 با تعامل و همکاری تمامی واحدهای دست اندرکار در سطوح درون بخشی وبرون بخشی اجرایی گردد.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی غرق شدگی


( ۱ )

نظر شما :