غرق شدگی یکی از آسیب های قابل پیشگیری و درمان است

۰۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۸۱۴۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۳۸
شایعترین زمان غرق شدگی، اوایل صبح و غروب آفتاب بوده و بیشتر غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی و یا در غیاب ناجیان غریق، دچار غرق شدگی می شوند.
غرق شدگی یکی از آسیب های قابل پیشگیری و درمان است

شایعترین زمان غرق شدگی، اوایل صبح و غروب آفتاب بوده و بیشتر غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی و یا در غیاب ناجیان غریق، دچار غرق شدگی می شوند.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،  دکتر میرشفیعی رئیس گروه بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان با اعلام این مطلب گفت: غرق شدگی یکی از 10 علت مرگ در افراد یک تا 24 ساله است، کودکان زیر 5 سال در معرض بیشترین خطر است و متاسفانه سالانه 236 هزار نفر در سطح جهان دچار غرق شدگی می شوند.

او ادامه داد: بیشترین آمار تلفات غرق شدگی همواره مربوط به رودخانه هاست، اما این آمار در دریا و استخر نیز، بسیار قابل توجه است.

رئیس گروه بیماری های غیراگیر گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 90 درصد مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در کشورهای کم در آمد و متوسط رخ می دهد .


در ادامه دکتر میرشفیعی افزود: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان های آبی می پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می شوند که بایستی شنا کردن با رعایت کامل اصول و قواعد در محدوده های مجاز ایمن سازی شده در دریا و در حضور نجات غریق، انجام شود.

ایشان عنوان کرد: در همین راستا و با توجه به آغاز فصل تابستان و حضور مردم در تفرجگاه ها و استفاده از استخر ها، پویش پیشگیری از غرق شدگی از اول تیرماه سال جاری در شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

میرشفیعی در پایان متذکر شد : هدف از اجرای این پویش آموزش و اطلاع رسانی به مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به پیشگیری از غرق شدگی، آموزش همگانی در خصوص خطرات موجود در اماکن آبی مختلف، فرهنگ سازی استفاده صحیح و ایمن از اماکن آبی است. بی شک، اهداف این پویش با جلب مشارکت سازمان ها و ارگان های مرتبط، به ویژه فرمانداری ها و نیروی انتظامی، هلال احمر، جهاد کشاورزی، محیط زیست و سازمان های مردم نهاد، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت نیرو قابل دسترس خواهد بود.

کلید واژه ها: پیشگیری از غرق شدگی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :