تامین آب شرب بهداشتی مهمترین اقدام پس از سیل/رصد بازرسان بهداشت محیط از شبکه های آبرسانی

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۸۲۹۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۹۳
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: گروه بازرسان بهداشت محیط ضمن بازرسی بهداشتی از شبکه آبرسانی هرگونه شکستگی، اختلال در شبکه منابع و مخازن و ایستگاه های برداشت را رصد می نمایند.
تامین آب شرب بهداشتی مهمترین اقدام پس از سیل/رصد بازرسان بهداشت محیط از شبکه های آبرسانی

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،مهندس حسن مهرعلی بیان کرد: کلرسنجی، سنجش پی اچ، نمونه گیری باکتریولوژیکی، شیمایی و فیزیکی و بررسی شاخصه کدورت از جمله اقدامات درجهت سلامت آب است و در صورتی که هرگونه اختلالی در توزیع آب سالم ایجاد شده باشد متولیان مکلف هستند با آب بطر یا بسته بندی و یا تانکر اختصاصی توزیع آب بنمایند.

وی با تاکید براین نکته که توصیه  بهداشتی مبنی بر جوشاندن و آموزش تهیه کلر مادر از اقدامات اولیه سلامت آب است، ادامه داد: آب سالم آبی است که برای مصرف کننده خطری نداشته باشد آبی که دارای طعم و یا  ظاهر نامطبوع باشد ممکن است علیرغم سالم بودن مصرف کننده را به سوی سایر منابع آب ناسالم سوق دهد از این رو آب آشامیدنی نه تنها باید کاملاً سالم و عاری از عوامل بیماری زا باشد بلکه باید مطبوع و فاقد رنگ و بوی نامطبوع باشد یعنی موردپسند مصرف کننده نیز باشد.

وی تاکید کرد: لذا آب سالم آبی است که بدون عوامل زنده بیماری زا، بدون مواد شیمیایی زیان آور، دارای طعم مطبوع و قابل استفاده برای مصارف خانگی باشد.

وی خاطرنشان کرد: از عمده ترین مشکلاتی که در بحران ها به ویژه سیل گریبانگیر مردم و آسیب دیدگان می شود مشکل مربوط به تامین آب است و این مشکل چه در هنگام حادثه و چه بعد از حادثه همواره سلامت مردم را تهدید کرده و در صورت بی‌توجهی یا کم توجهی در زمینه نظارت بر آن به شدت به آن افزوده خواهد شد.

مهرعلی یادآور شد: بعد از سیلاب به دلیل احتمال تخریب منابع آبی از قبیل چشمه، چاه، قنات و شکسته شدن مخازن زمینی و هوایی و نیز آسیب لوله های فاضلاب، تخریب تاسیسات و تلمبه خانه ها توام با قطع برق احتمال ورود فاضلاب ها و عوامل آلوده کننده رودخانه شبکه ها و منابع آب خانگی وجود داشته و زمین برای افزایش بیماری را فراهم خواهد شد به همین دلیل وضعیت شرایط بحرانی و فقدان آب از یک طرف و آلودگی منابع  آب از طرف دیگر شدت حوادث را دوچندان می‌کند.

وی افزود: از این رو تامین آب شرب سالم و مطبوع برای جمعیت سیل زده به منظور تامین نیاز و جلوگیری از انواع انتشار بیماری های منتقله از طریق آب در منطقه اعم از بیماریهایی مثل وبا، شیگلوزیس، حصبه و سایر بیماری‌های انگلی حائز اهمیت است.

وی توصیه کرد: به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی توصیه می‌شود از شنا کردن در جوی ها، انهار، رودخانه ها، استخرهای کشاورزی و امثالهم به شدت اجتناب شود و ترجیحاً از آب ها و نوشیدنی های بسته بندی شده ای که دارای مشخصات بهداشتی هستند و همچنین در شرایط مناسب نگهداری می‌شوند استفاده شود؛ ثابت شده است که احتمال انتقال انواع بیماری ها و همچنین انتشار آلودگی های ثانویه از طریق ظروف کثیف و آلوده و حتی ظروف روباز وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به لحاظ اینکه آب اغلب قنوات، چشمه‌سارها، آب انبارها و نظایر آن صرفاً برای مصارف کشاورزی بوده و عمدتا دارای آلودگی های میکروبی و شیمیایی می باشد لذا نباید جهت مصارف شرب و بهداشتی استفاده شود در صورت لزوم به منظور سالم سازی و استفاده از آب های نا ایمن و مشکوک حتما باید آب را ضدعفونی کرد یا به مدت حداقل پنج دقیقه آب را جوشانید.


 

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی کلرسنجی


نظر شما :