بیمار یهای شایع واگیر در سفر اربعین حسینی( آنفلوانزا)

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۷ کد : ۲۸۳۶۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۰۹
آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی-ویروسی است که در فصل سرما شایع می شود. بعضی عوامل، از جمله ضعف عمومی، خستگی، محیطهای پرتراکم و عدم رعایت بهداشت، فراوانی ویروس آنفلوآنزا درطول ما ههای فصل زمستان و وضع بد تغذیه، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. وجود کلیه این عوامل در ایام پیاده روی اربعین به خودی خود احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزا را افزایش می دهد.
بیمار یهای شایع واگیر در سفر اربعین حسینی( آنفلوانزا)

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر منصوری رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت: علایم آنفلوآنزا مشابه سرماخوردگی است اما شدیدتر بوده و دوره طولانی تری دارد. این علایم شامل تب بالای 38 درجه سانتیگراد،گلودرد، سرفه، بی اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی )دردهای عضلانی و استخوانی(، لرز و سردرد است.

وی بیان کرد: علائم آنفلوآنزا معمولا در 3 تا 4 روز اول شدید هستند و کم کم رو به بهبودی می گذارد.  اکثر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. اما در برخی موارد آنفلوآنزا منجر به مشکلات جدی تر می شود و می تواند زمینه را جهت عفونت های ثانویه باکتریایی ایجاد نماید، که منجر به عوارض شدید و بدنبال آن مرگ و میر در گروه های پرخطر را فراهم نماید.

دکتر منصوری بیان نمود: همه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلونزا قرار دارند ولی بعضی افراد از قبیل مبتلایان به بیمار یهای مزمن، مثل افراد دیابتی، مبتلایان به بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران سرطانی و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، زنان باردار،کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در معرض خطر هستند.

ایشان متذکر شد : راه انتقال بیماری تنفسی تماس مستقیم با فرد آلوده و یا غیر مستقیم از طریق دست های آلوده و تماس آن با بینی و دهان می باشد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی مهمترین را ههای پیشگیری از آنفلوآنزا را بیان کرد: شستشوی مرتب دست با آب و صابون، خودداری از تماس دستهای آلوده با چشم، دهان و بینی، استفاده از ماسک در مواجهه با بیماران و افراد مبتلا و حفظ  فاصله حداقل یک متری از بیماران، پوشاندن دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال)ترجیحاً( و یا قسمت بالای آستین، خودداری از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای علایم بیماری تنفسی می باشد.

دکتر منصوری بر انجام اقدامات زیر در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و علایم سرماخوردگی

تاکید کرد:

از ماسک برای پوشش روی دهان و بینی خود استفاده کنید.

حین عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال نگه دارید و دستمال استفاده شده را داخل کیسه پلاستیکی انداخته، در کیسه را ببندید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

در روزهای اول ابتلا به بیماری، بیشتر استراحت کنید و سعی کنید از حضور در مکان های پرتراکم پرهیز نمایید.

از دست دادن و روبوسی با سایرین خودداری کنید.

مکرر دست های خود را با آب و صابون بشویید.

مایعات گرم بیشتری مصرف نمایید.

با آب و نمک دهان و مجاری بینی خود را در طول روز بشویید.

کلید واژه ها: بیماری های واگیر معاونت بهداشتی مرکز بهداشت استان مرکزی آنفلوآنزا


( ۲ )

نظر شما :