خود مراقبتی در سلامت روان

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۸۴۰۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۷۸۶
«خودمراقبتی» شامل اقدامات و رفتارهای اکتسابی ،آگاهانه و هدفدار است که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا سالم تر بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند. برآوردها نشان می دهد که ۶۵ تا ۸۵ درصد تمام مراقبت ها از نوع خودمراقبتی است. طبق گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی بهداشت، خودمراقبتی در بیماری های های مزمن منجر به کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشکان عمومی و کاهش ۵۰ درصدی بستری بیمارستانی شده است.
خود مراقبتی در سلامت روان

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر مریم چگینی رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت گفت: براساس آمار‌های منتشر شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلال روانپزشکی رنج می‌برند و نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند. اگر به این مساله توجه کنیم که میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک پایین است، موضوع اختلالات روانی می تواند به موضوعی پیچیده و مزمن تبدیل ‌شود. چون این عدم مراجعه ریشه در پایین بودن سطح سواد سلامت روان دارد.

خودمراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان می شود، بدین معنی که  خود آگاهی و باورهای افراد در مورد اختلالات روانپزشکی افزایش می یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات کمک می کند. افزایش سواد سلامت روان منجر می شود توانایی شناخت اختلالات روانپزشکی را داشته باشیم، بدانیم چگونه اطلاعات حوزه سلامت روان را جستجو کنیم، فاکتورهای خطر سلامت روان و علل اختلالات روانپزشکی را بشناسیم، نسبت به کمک های حرفه ای آگاهی داشته باشیم و نگرش شناسایی و درمان بموقع را پیدا کنیم.

ایشان عنوان کرد: مهم است که میزان استرس موجود در زندگی تان و چگونگی تاثیر آن را تشخیص دهید. بنابراین لازم است فهرستی از عواملی که در زندگی شما سبب ایجاد استرس شده را تهیه کنید.

     برخی از راه های کنار آمدن با استرس ورزش کردن، تغذیه سالم، استراحت کافی، اختصاص زمانی برای گردش و تفریح و رفتن به طبیعت.، رفتن به تعطیلات، مراجعه به روان پزشک یا روان شناس در صورت بروز مشکل یا ناراحتی روانی و داشتن اعتقادات معنوی و مذهبی و ... می باشد.که با تفکر می توان بهترین راهکار  خود مراقبتی و مقابله با استرس را انتخاب کرد.

    در  ادامه رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت برخی راهکارهای ویژه برای خودمراقبتی را عنوان کرد:

 یاد بگیرید به درخواستی که خودتان باور دارید مدیریت کردن آن دشوار است نه بگویید و یا کاری را که نیاز به همکاری دیگران دارد با طلب همکاری به درستی انجام دهید.

 تغذیه سالم داشته باشید برای نمونه برای میان وعده های خود بسته های غذایی سالم آماده کنید.

 زمان بیشتری را با افرادی که انرژ ی زا و الهام بخش هستند بگذرانید و زمان کمتری را با افرادی که انرژی شما را کاهش می دهند، اختصاص دهید.

زمانی که استرس را تجربه می کنید، چند نفس عمیق بکشید.

 نعمت ها و رویدادهای مثبت زندگی خود را شمارش کنید.

   و فراموش نکنیم اگر خودمان را دوست داریم باید مراقب سلامتی خود باشیم.

کلید واژه ها: سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان مرکزی


( ۶۷ )

نظر شما :