بحث جوانی جمعیت یک همکاری همه جانبه از طرف دستگاه های متعدد را می طلبد

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۷ کد : ۲۸۵۰۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۱۸
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگر امروز به فکر ترمیم جوانی جمعیت نباشیم ممکن است سال های آینده با مشکل مواجه بشویم.
بحث جوانی جمعیت یک همکاری همه جانبه از طرف دستگاه های متعدد را می طلبد

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: بحث جوانی جمعیت یک بحث مهم و البته در صورت نداشتن برنامه یک موضوع چالش برانگیز و همچنین نگران کننده است.
وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع یک بحث کلی است و بُعد ملی دارد به همین دلیل لازم است همه دستگاه های مرتبط و متعدد که در این زمینه نقش دارند با عملیاتی کردن برنامه های ابلاغی و تدوین شده خود، اقدامات موثری و گام های اثربخشی بردارند.
وی تاکید کرد: با بررسی های به عمل آمده مشخص شده اکثر خانواده های ایرانی دارای یک فرزند هستند که توصیه می کنیم با خارج شدن از سیاست تک فرزندی، ضمن پویای و نشاط بیشتر خانواده خود به برطرف کردن چالش سالمندی کشور و جامعه ای که قرار است فرزندان همه در آن زندگی کنند، کمک کنند.
دکتر علیمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد:  ارائه تسهیلات و مشوق‌های مختلف بر اساس قانون مصوب مجلس در ماه‌های اخیر آغاز شده است؛ اختصاص زمین به خانواده‌ها با تولد فرزند سوم‎؛ اختصاص و فروش خودرو به قیمت کارخانه به مادران فرزند سوم ازجمله این مشوق هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: البته تسهیلات دیگری در این قانون پیش بینی شده که هنوز به اجرا در نیامده است؛ حمایت از تشکیل خانواده و افزایش جمعیت در وضعیت کنونی را می‌توان اقدامی راهبردی و دربرگیرنده مصالح دراز مدت کشور تلقی کرد.
وی با اشاره به اینکه چنین وضعیتی زنگ خطر کاهش جمعیت در دهه‌های آینده را به صدا در آورده است، افزود: نبود متولی مشخص در گذشته و چند وجهی بودن این موضوع، موجب شده بود که تحقق اولویت‌های جوانسازی جمعیت و رسیدن به رشد قابل قبول در جمعیت فاقد نهاد مسئول مشخصی باشد که خوشبختانه در سال گذشته قانون جمعیت در ستاد ملی جمعیت به تصویب رسید.
دکتر علیمحمدی در پایان گفت: اکنون می‌توان انتظار داشت که روند اجرای قانون جوان سازی جمعیت که در ماه‌های گذشته شتاب قابل قبولی پیدا کرده با روندی جهشی درجهت جبران کاستی‌های گذشته؛ مانع از بحرانی شدن نرخ رشد جمعیت و بسته شدن پنجره جمعیتی شود.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی قانون جوان سازی جمعیت


نظر شما :