مراقبت کارکنان بهداشت و درمان از ابتلا به آبله میمونی

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۱ کد : ۲۸۷۰۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۳۴
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک : کارکنان حوزه ی سلامت بیشتر در معرض ارتباط با افراد بیمار هستند و باید بیشتر مراقب باشند.
مراقبت کارکنان بهداشت و درمان از ابتلا به آبله میمونی

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،دکتر علی علیمحمدی گفت : نوزادان، کودکان و افراد مبتلاء به نقص ایمنی زمینه ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی تر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند. کارکنان بهداشتی نیز به دلیل قرار گرفتن طولانی تر در معرض ویروس در معرض خطربیشتری قرار دارند.
او افزود : میتوان با محدود کردن تماس با افرادی که مشکوک و یا مبتلاء به آبله میمونی میباشند، خطر ابتال را کاهش داد
وی تاکید کرد: از این رو کارکنان بهداشتی و درمانی و یا افراد دارای ارتباط نزدیک با شخص بیمار و نیاز به تماس جسمی با فرد
آلوده به آبله میمونی باید اقدامات احتیاطی اولیه جهت جلوگیری از انتقال بیماری انجام دهند.
دکتر علیمحمدی در ادامه خاطر نشان کرد : ایزوله نمودن شخص آلوده،در صورت امکان پوشاندن ضایعات پوستی،حداقل رساندن تماس فیزیکی با فرد بیمار یا مشکوک به بیماری،الزام استفاده از ماسک )به خصوص اگر بیمار سرفه میکند و یا ضایعات دهانی دارد( برای بیمار، کارکنان ارائه کننده خدمات تشخیصی، بهداشتی درمانی، افراد خانواده و همراه بیمار، الزام استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف هنگام تماس مستقیم با ضایعات، الزام استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف هنگام دست زدن به لباس یا ملحفه بیمار از جمله مهمترین اقدامات احتیاطی برای ی ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی و درمانی است .
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : علائم آبله میمونی معمولا شامل تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات یا تاولهای پوستی است. بثورات یا تاولهای پوستی معموالا در عرض یک تا سه روز پس از شروع تب آشکار میشود. تاولها ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند، با مایع شفاف یا زرد پر شده و سپس پوسته پوسته وخشک شده و بریزند.
رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه افراد آلوده به ویروس آبله میمونی از زمان بروز علائم تا خاتمه آن(به طور معمول بین دو تا چهار هفته) عفونی هستند،گفت :ابتلا به آبله میمونی از طریق تماس فیزیکی نزدیک با فردی که علائم دارد، میتواند اتفاق بیفتد. بثورات
پوستی، مایعات بدن )مانند آب، چرک یا خون ناشی از ضایعات پوستی( و دلمهها به ویژه عفونی هستند. لباس،
ملحفه، حوله یا اشیایی مانند قاشق و چنگال/ ظروف غذاخوری که در اثر تماس با فرد مبتلا به ویروس آلوده شده اند نیز میتوانند دیگران را مبتلا نمایند همچنین زخمها، ضایعات یا زخمهای دهان نیز میتوانند عفونی باشند.
وی در پایان تاکید کرد : کودکان معمولا بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان مستعد ابتلا به علائم شدید آبله میمونی هستند و نیز نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی تر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند به همین دلیل به والدین و خانواده ها توصیه می کنیم بیشتر مراقب فرزندان خود باشند.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی آبله میمونی


نظر شما :