ثمره روند نزولی موالید استان مرکزی در سالهای گذشته‌ غیر قابل جبران است

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۷ کد : ۲۹۵۵۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۷۲
جمعیت سالمند به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار بر نظام اجتماعی و اقتصادی می‌باشد.
ثمره روند نزولی موالید  استان مرکزی در سالهای گذشته‌ غیر قابل جبران است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی؛ در راستای تکریم پدران و مادران شورای جهانی سالمند 9مهرماه را به عنوان روز سالمند معرفی کرده است.

دکتر شهلا نظری مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : 

بیشترین هزینه‌های بهداشت و درمان به ویژه در دوران سالخوردگی  مربوط به درمان بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های اسکلتی، سرطانی، دیابت و....می‌باشد. البته هزینه‌های وسایل کمک توانبخشی نیز جزء هزینه‌های سنگین برای سالمندان است از جمله سمعک، عینک، عصا، دندان مصنوعی و...

عده‌ای از سالمندان نسبت به غربالگری به موقع اقدام نمی‌کنند و عده‌ای بیش از حد به دنبال غربالگری هستند هر دو این گروه‌ها بار مالی بسیاری به جامعه سلامت تحمیل می‌کنند، که بهترین اقدام برای پیشگیری از این موضوع مراجعه به مراکز و واحدهای بهداشتی در سطح شهر و روستا است که با بررسی وضعیت سالمند و مراقبتهای تعریف شده این گروه، در صورت نیاز به سطوح بعدی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات ارجاع می‌دهند که منجر به دریافت به موقع اقدامات بعدی خواهد شد.

با توجه به این مسئله که با جمعیت سالخورده روبرو هستیم و هزینه‌های درمان آنها زیاد است قطعاً سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه پاسخگویی هزینه‌ها و نیازها نمی‌باشد چون با توجه به اینکه در سنین بالا اکثر بیماری‌های مزمن بر سالمند عارض شده است و دفعات استفاده از خدمات تشخیص درمانی ،توانبخشی و دارو بالا می‌باشد لذا اکثر سالمندان وضعیت اقتصادی خوب و ایده آلی ندارند و موارد تحت پوشش بیمه‌ها کفایت نمی‌کند.

امکانات مالی خانواده برای پرداخت هزینه‌های مراقب در منزل و پرداخت هزینه‌های اضافه محدود می باشد، اگرچه اکثر سالمندان اگر هم حقوق‌بگیر باشند با توجه به هزینه‌های بالای بهداشت و درمان و عدم امکان انجام کار در این سنین و بالا بودن دستمزد مراقبین در منزل توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و اغلب فرزندان می‌بایست بخشی یا تمام آن مبالغ را عهده‌دار شوند.

برنامه‌های دراز مدت خانواده برای مشکلات پزشکی و روش نگهداری از سالمند و دیگر نیازهای آنها از قبیل نیاز به حضور در جامعه و تفریحات مخصوص نیازمند برنامه‌ریزی برای سالمندان توسط چندین ارگان از جمله بهزیستی (به عنوان متولی اصلی) و سازمان‌های بیمه‌‌گر و امور رفاهی (وزارت رفاه-بیمه و....) وزارت بهداشت، شهرداری‌ها و....انجام شود و مستلزم هماهنگی‌های بین بخشی می‌باشد.

توانمندی سالمندان با فضای مجازی بسیار کم است درصورتیکه تمامی فعالیتها امروزه حتی نوبت‌گیری ساده از طریق اینترنت انجام می‌شود و این باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس سالمندان خواهد شد، سال گذشته شعار هفته سالمند در این مورد بود «بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال» تاکید اصلی روی این موضوع بود که بایستی سالمندان را در مورد استفاده از فضای مجازی و اینترنت و خدمات الکترونیک آموزش داد تا هم وابستگی آنان به سایر افراد کمتر شود و هم اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

البته آموزش سالمندان در این مورد بایستی توسط ارگان‌ یا سازمانی که از نظر نیروی انسانی و فضا این امکان را دارد انجام شود به عنوان مثال شهرداری‌ها و فضای سبز در محلی در پارکها کلاسهایی برای توانمندسازی سالمندان در نظر بگیرد و یکی از موضوعات آموزش را بحث آشنایی با فضای مجازی و فناوری دیجیتال انتخاب کند. از ngoها هم در این زمینه می‌توان کمک گرفت.

سالمندان در دوران سالمندی  ممکن است مجرد باشند، ازدواج نکرده باشند یا همسرشان فوت شده باشد، و در این دوران بیماری‌های روانی را هم تجربه کنند، از نظر حوزه سلامت، سالمندان یکی از گروههای در معرض آسیب هستند، این قشر به عنوان گروه پرخطر باید در اولویت توجه قرار داده شوند.به این دلیل که در آن دوره از زندگی خود قطعاً از نظر روحی روانی و گاهی جسمی دچار مشکلاتی می‌باشند که برای این امر باید تمهیداتی در نظر گرفته شود. شناسایی آنان در حوزه بهداشت توسط واحدهای بهداشتی در سطح شهر و روستا انجام می شود ولی پیگیری و اقدامات کمکی به آنها را باید سایر ارگانها و سازمانهای حمایتی انجام دهند.

 

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی جمعیت سالخورده


نظر شما :