پیام دکتر علیمحمدی معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت هفته سلامت روان

۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۵ کد : ۲۹۶۹۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۳۶
دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با انتشار پیامی، فرا رسیدن هفته سلامت روان مصادف با ۱۸ تا ۲۴ مهر را تبریک گفت.
پیام دکتر علیمحمدی معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بمناسبت هفته سلامت روان

دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با انتشار پیامی، فرا رسیدن هفته سلامت روان مصادف با ۱۸ تا ۲۴ مهر را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی در متن پیام دکتر « علی علیمحمدی » آمده است: با اعلام 10 اکتبر مصادف با 18 مهر ماه بعنوان روز جهانی سلامت روان  از طرف سازمان جهانی بهداشت و تعیین پیام " سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید" توجه همه جانبه سیاستگزاران و دولتها در کنار مردم؛ نقش مهم و بسزایی درارتقای سلامت و توسعه عدالت اجتماعی دارد. یکی از مهمترین راهبردها در این خصوص توجه به آموزش و سلامت است، چرا که سرمایه گذاری در این زمینه نه تنها هیچگونه ضرر و آسیبی ندارد، بلکه به ازای هر یک دلار، بیش از ده دلار بازدهی و سودآوری دارد.

از این رو توجه به ابعاد چهارگانه سلامت شامل سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و برنامه ریزی در این خصوص حائز اهمیت است. فراهم نمودن امکان دسترسی به خدمات سلامت ازجمله سلامت روان، ارائه خدمات پایه و تخصصی در نظام سلامت، گسترش خدمات و افزایش پوشش جمیعتی از اهداف بزرگ نظام سلامت است که بدون شک نیاز به حمایتهای قانونی، اختصاص منابع، توسعه زیرساخت ها و تربیت نیروی متخصص و کارآمد دارد. برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در قالب برنامه های پنج ساله یکی از مهمترین مسیرها و رو شهای محقق شدن این اهداف است که این وظیفه ای همگانی است و دولتها نقش کلیدی و اساسی در آن دارند.

 مهمترین وظیفه مردم در رشد و توسعه سلامت ازجمله سلامت روان، خودمراقبتی است.  خودمراقبتی یکی از مهمترین، کم هزینه ترین و در عین حال ساده ترین رو شهای توسعه همه جانبه سلامت است که در وحله اول امری شخصی است و هر فرد خود به تنهایی می تواند با آموزش و بدست آوردن اطلاعات پایه سلامت از منابع معتبرعلمی و سایتهای متعلق به وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و سازما نهای معتبر در ارتقای دانش و توانمند سازی خود گام بردارد.

و در وهله دوم وظیفه دولتها، اساتید و متخصصین حوزه سلامت و رسانه است که با قانو نگذاری صحیح، اختصاص منابع، تولید علم و ترویج آن در جامعه به محقق شدن این امر کمک کنند. درنهایت باید گفت، الویت دادن به سلامت روان و بهزیستی همگانی، تنها از مسیر حمایتهای سیاسی، تامین منابع، تولید علم و دانش، برنامه ریزی و سیاستگذاری درست، بهره مندی از توان سازمانهای مردم نهاد، توسعه نظام شبکه، توجه به تحکیم بنیان خانواده، آموزش خودمراقبتی و توجه جدی به رشد اخلاقیات و معنویت با هدف معنا بخشیدن به زندگی محقق خواهد شد.

از آنجایی که بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در سلامت روان می باشد، از تمامی همکاران و عموم مردم تقاضا دارم نه فقط امروز، بلکه هر روز، همه جا و در هر شرایطی به سلامت روان خود و اعضای خانواده خود اهمیت دهند.

اینجانب هفته سلامت روان را گرامی می دارم و از تمام روان شناسان و مشاوران که در مسیر ارتقای سلامت روان قدم بر می دارند، صمیمانه تشکر می نمایم.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی سلامت روان


نظر شما :