دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی ، پختن غذا وخوردن آن در همان روز است

۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۲ کد : ۳۳۲۱۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۲۰
یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی گفت: از خرید و مصرف یخ های قالبی که در کنار جاده ها وخیابان ها به فروش می رسد، خودداری کنید و حتی الامکان از خرید تنقلات و محصو لات غذایی از فروشنده های دوره گرد خودداری کنید. وقتی به سفر میروید، حتما یک یخدان با خود ببرید؛ چون برخی از مواد غذایی مثل گوشت، پنیر و غذاهایی که دارای سس ، تخم مرغ و خامه هستند. به سرعت فاسد میشوند و باید در سرما نگهداری شوند
دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی ، پختن غذا وخوردن آن در همان روز است

به گزارش وب دا مرکزی؛ یادگاری گفت: در سفر، از بردن مواد غذایی با ماندگاری کوتاه، مانند گوشت خا م، تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی که به سرعت فاسد می شوند، خودداری کنید و غذای پخته شده نباید بیش از دو ساعت بیرون از یخچال نگهداری شود؛ زیرا دمای بین 4 تا 60 درجه سانتی گراد، دمای مناسب برای رشد میکروبها است.

او بیان کرد: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی فقط برای غذاها و نوشیدنی های خنک مناسبند و نباید برای نوشیدنی و غذای داغ از آنها استفاده شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی گفت: بیشتر مسمومیتهای غذایی ظرف 24ساعت برطرف می شوند؛ اما این موضوع نباید باعث سهل انگاری درباره آنها شود، زیرا بعضی از آنها، منسروی (که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده) و سوسیس و کالباس آلوده و کشک غیر پاستوریزه بروز می کند.علائم و نشانه های بوتولیسم، با تاخیر بعد از 12تا 24ساعت ظاهر می شود.

یادگاری با تاکید بر علائم و نشانه های بوتولیسم شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی،انند بوتولیسم می توانند کشنده باشند. او عنوان کرد: بوتولیسم مسمومیت غذایی کشنده ای است که دراثر مصرف غذاهای ک اختلال در تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو متذکر شد: بیمار مبتلا به بوتولیسم باید در کوتاهترین زمان ممکن به یک مرکز درمانی مجهز منتقل شود و تحت درمان قرار گیرد.

او گفت: مهم ترین اقدا م درمانی در این مسمومیت ، تزریق سریع داروهای ضد سم( Ant toxin) در مرکز درمانی است. در صورت تاخیر در درمان، فرد مسموم شده ممکن است در اثر فلج تنفسی از دنیا برود.

در پایان رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی برای مصون ماندن از مسمومیت کشنده بوتولیسم متذکر شد : از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خوددداری کنید و مطمئن شوید که درپوش قوطی کنسرو شکسته نشده باشد. قوطی کنسرو را پیش از استفاده حتما به مدت 20دقیقه بجوشانید و هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده، به تاریخ تولید و انقضای آنها توجه کنید.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

چهارشنبه 2 فرودین ماه 1402

کلید واژه ها: مسمومیت غذایی معاونت بهداشت فلج تنفسی


( ۱ )

نظر شما :