بیماری وبا ، عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.

۳۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۸ کد : ۳۶۰۶۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۸۰
بیماری وبا اساسا با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد و از سرایت پذیری بالایی برخوردار است.
بیماری وبا ، عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.

به گزارش وب دا مرکزی، مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت: اگرچه اغلب افراد آلوده علائم  بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و میتوانند با موفقیت درمان شوند. لیکن در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید میتواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

 

دکتر شمسی فراهانی راههای انتقال بیماری را بشرح ذیل بیان کرد: عامل ایجاد بیماری وبا یک باکتری به نام ویبریوکلرا است که بیشتر در آب¬های راکد ساحلی و آب¬های شور یافت می شود.

عامل بیماری وبا در آب، محیط های مرطوب، میوه، سبزی، صدف دریایی و گوشت زنده باقی می¬ماند بنابراین در سفرهای فصل تابستان هنگام خرید قالب¬های یخ از یخ فروشی¬ها از سالم بودن آنها باید اطمینان داشت.

بطور کلی چهار فاکتور آب (آب آلوده به مدفوع انسان)، غذای آلوده ، دستهای آلوده و مدفوع در انتقال بیماری وبا نقش دارند.

مدیر گروه بیماری های واگیر گفت:  مناطقی که آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارد، مناطقی که فاضلاب، زباله و فضولات حیوانی بصورت غیر بهداشتی دفع می¬شوند، در محل¬هایی که بهداشت فردی رعایت نمی¬شود و در زمان بروز سیل و حوادث طبیعی در اثر از بین رفتن شبکه¬های آبرسانی، امکان ابتلا و انتقال به بیماری وبا بیشتر می¬شود. گروه خونی (گروه خونی o بیشتر مبتلا می شود)، سن، اسیدیته معده، عدم رعایت بهداشت فردی و پادتن های موجود در شیر مادر عوامل فردی مستعد کننده و مسافرت، بی سوادی ، فقر و عدم رعایت بهداشت عمومی عوامل اجتماعی مستعد کننده ابتلا به وبا است.

او با توجه به اینکه عامل بیماری از راه دهان وارد معده و در روده تکثیر می شود به دنبال آن ترشح سم در روده باعث ترشح آب و املاح فراوان از سلول¬های روده به داخل فضای روده می¬شود که این وضعیت، اسهال شدید را به دنبال دارد ذکر کرد: در نتیجه، بدن به شدت آب و املاح از دست می¬دهد و چنانچه آب و املاح دفع شده جبران نشود، بیمار جان خود را از دست می¬دهد.

علایم این بیماری شامل اسهال آبکی شدید با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش، نبود دل درد و دل پیچه، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع، احساس پری و غر غر شکم و فقدان تب است.

فراهانی گفت : درصورت مشاهده علایم بیماری وبا باید سریعا  به نزدیکترین  مراکز درمانی پایگاه سلامت ویا خانه بهداشت  مراجعه کرد، آب و املاح بدن باید با استفاده از مایعات سالم مانند چای کم رنگ ، آب سالم ، محلول او-آر-اس (ORS)، سرم خوراکی تامین شود. از مصرف خودسرانه داروهای اسهالی خودداری شود و درصورتیکه فرد قادر به نوشیدن نباشد .تزریق سرم به صورت اورژانسی در مراکز بهداشتی و درمانی توصیه می شود و تکمیل دوره درمان و استفاده کامل از آنتی بیوتیکهایی که پزشک تجویز نموده است.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

شنبه 31 تیر ماه 1402

کلید واژه ها: آب آب املاح بیماری انتقال بیماری بیماری وبا وبا بهداشت آلوده املاح


نظر شما :