گرمازدگی و راه های پیشگیری از آن

۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۹ کد : ۳۶۳۱۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۴۴
فرارسیدن فصل تابستان و گرما ممکن است با شیوع مشکلات سلامتی بسیاری نظیر انواعی از ناراحتی‌های پوست و مو، گرمازدگی و یا آفتاب‌سوختگی همراه شود.
گرمازدگی و راه های پیشگیری از آن

به گزارش وب دا مرکزی، معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بدن انسان بطور طبیعی دارای سیستم تنظیم درجه حرارت بدن است. قرار گرفتن در هوای گرم به مدت طولانی و یا تولید بیش از حد گرما در بدن باعث بر هم خوردن تعادل سیستم گرمایی بدن شده به نحوی که درجه حرارت بدن به طور غیر عادی بالا می رود که به این حالت گرمازدگی گفته می شود .

او بیان کرد: گرمازدگی بیشتر در آب و هوای گرم و بعد از فعالیت سنگین رخ می دهد و کارگران ، سربازان ، ورزشکاران ، افراد چاق ، زنان باردار، کودکان و سالمندان مهمترین افرادی هستند که در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

دکتر علیمحمدی گفت: افزایش درجه حرارت بدن به بالاتر از ۴۰ درجه باعث ایجاد علائمی از قبیل قرمزی پوست و سپس رنگ پریدگی آن، خشک و داغ شدن پوست،کاهش حجم ادرار، سر درد و سرگیجه ،تنفس کوتاه و سریع ، حالت تهوع و استفراغ ، کاهش فشار خون ، نبض ضعیف ، دردهای عضلانی ، ضعف و خستگی، کاهش سطح هوشیاری ، تشنج و اغما ، ایست قلبی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: ماندن در منزل و مکان های خنک در ساعات گرم روز ، مصرف مایعات فراوان (نوشیدن ۸ لیوان آب در طی روز در تابستان)، پوشیدن لباس های گشاد و نخی ، استفاده از کرم های ضد آفتاب ، استفاده از کلاه های پهن و لبه دار راه های موثر در پیشگیری از گرما زدگی است.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

دوشنبه 9 مرداد ماه 1402

کلید واژه ها: بدن حرارت بدن درجه حرارت بدن درجه درجه حرارت حرارت مرکزی گرم گرمازدگی


نظر شما :