پنجمین پویش همگانی پیشگیری از پوکی استخوان اجرا می شود.

۲۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۲ کد : ۳۸۴۹۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۹۱
۲۸ مهرماه مطابق با ۲۰ اکتبرتوسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان روزجهانی پوکی استخوان نام گذاری شده است .
پنجمین پویش همگانی پیشگیری از پوکی استخوان اجرا می شود.

به گزارش وب دا مرکزی، سرپرست معاونت بهداشتی گفت: هرساله سازمان بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF)، روز جهانی پوکی استخوان را با هدف کمک به جوامع مبتلا به پوکی استخوان با فعالیت بیش از 90 کشور جهان گرامی می دارد. انجمن جهانی پوکی استخوان (IOF ) امسال را با عنوان "استخوان های بهتری بسازیم "نام گذاری نموده است .

او بیان کرد: به همین مناسبت هر ساله کمپین یک ساله ای به منظور افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، درمان پوکی استخوان وبیماری های اسکلتی عضلانی برگزار می شود و هدف از این کمپین وارد کردن موضوع سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی در دستور کار بهداشت جهانی و افزایش آگاهی متخصصان، مراقبت های بهداشتی، رسانه ها، سیاست گذاران، بیماران  و... در زمینه این بیماری است. 
دکتر اردلان زیلابی با بیان اینکه پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که به آن بیماری خاموش هم گفته می شود، عنوان کرد: در این بیماری توده استخوانی کاهش و در پی آن بافت استخوانی به تدریج تحلیل خواهد رفت.پوکی استخوان بیماری شایعی است و شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان در حال افزایش است.در سرتاسر جهان، از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر باقیمانده خود تجربه خواهد کرد. 
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود در سراسر جهان تا سال 2050 ، میزان بروز شکستگی لگن در مردان 310 درصد و در زنان 240 درصد در مقایسه با سال 1990 افزایش یابد. در سرتاسر جهان، پوکی استخوان سالانه موجب ایجاد بیش از 8.9 میلیون شکستگی می شود در نتیجه هر 3 ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ می دهد. 
زیلابی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی از پوکی استخوان ذکر کرد: تخمین زده می شود که تقریبا 500 میلیون مرد و زن در سراسر جهان ممکن است به این بیماری مبتلا باشند پوکی استخوان بار سنگینی را به بیماران و خانواده ها تحمیل می کند در زنان، پوکی استخوان بیشتر از بیماری های سرطان پستان، سکته قلبی، دیابت و سایر بیمار های دیگردلیل بستری در بیمارستان است.  در مردان، خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در طول زندگی بیشتر از سرطان پروستات است. شکستگی مهره ها )ستون فقرات( می تواند منجر به کمردرد، کاهش قد، تغییر شکل، بی حرکتی،افزایش تعداد روزهای بستری و کاهش عملکرد ریوی شود.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اصول خودمراقبتی برای پیشگیری از پوکی استخوان را متذکر شد: تحرک بدنی کافی داشته باشید، میزان تحرک بدنی خودرا افزایش دهید.در هفته 40 - 30 دقیقه، 3 الی 4 بار از ورزش های تحمل کننده وزن مثل پیا ده روی یا ورزش های مقاومتی استفاده کنید .رژیم غذایی صحیح را رعایت کنید،از داشتن رژیم غذایی مناسب حاوی لبنیات فراوان به منظور تامین کافی کلسیم اطمینان حاصل کنید. اگر دچار عدم تحمل لبنیات هستید،از جایگزین های کلسیم غنی شده یا محصولات لبنی جایگزین استفاده کنید. از دریافت کافی نور خورشید مطمئن شوید،  زمان مناسبی را در خارج از منزل سپری کنید تا از دریافت کافی ویتامین D مطمئن شوید یا از مکمل های ویتامین D طبق دستورپزشک استفاده شود، از مصرف سیگار و قلیان و الکل خودداری کنید.
معاون بهداشت ورییس مرکز بهداشت استان مرکزی با تشکر وقدردانی از کلیه کارشناسان و دست اندرکاران اقدامات اجرایی روز جهانی پوکی استخوان طی کمپین های سال های گذشته در مجموعه تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ، خواستار اجرای بهتراقدامات وفعالیت های مرتبط با اجرای کمپین مهار پوکی استخوان در بازه زمانی 29 مهر ماه لغایت 12آبان ماه سال 1402 گردید . 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

جمعه 28 مهر ماه 1402

 

کلید واژه ها: استخوان پوکی استخوان جهانی پوکی استخوان استخوان بیماری پوکی جهانی پوکی پوکی استخوان بیماری شکستگی بهداشت مرکز بهداشت


( ۱ )

نظر شما :