پویش ملی غربالی دیابت و فشار خون آغاز شد

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۳۹۱۳۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۰۱
سرپرست معاونت بهداشت از آغاز بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا ازبیستم آبان تا نیمه دی ماه سال جاری خبر داد.
پویش ملی غربالی دیابت و فشار خون آغاز شد

دکتر اردلان زیلابی در توضیح این خبر گفت:  در دهه اخیر بیماری های دیابت و پرفشاری خون به عنوان بیماریهای­ خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان مادر بیماری ها مطرح هستند چراکه عاملی برای گسترش بسیاری از بیماری­های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم می ­باشند. این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد میکنند (همچون حملات قلبی، سکته­ های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو و.... )هزینه­ های سنگینی را به بیماران، خانواده­ ها، جامعه و دولت تحمیل می­ کنند. از طرفی مشخص شده که پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می­تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر از خانواده­ ها را نجات داده و در هزینه­ های مربوط به سلامت صرفه­ جویی نماید.

دکتر زیلابی با اشاره به اجرای بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا از بیستم آبان تا ۱۵ دی ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: این پویش ملی با مشارکت کلیه سازمان های مرتبط در سراسر کشور اجرا خواهد شد و از اصحاب رسانه، سازمان های دولتی، خصوصی و مردم نهاد انتظار داریم همانگونه که تا کنون یاور حوزه سلامت بوده اند، در انتشار اخبار و اطلاع رسانی حداکثری تلاش داشته باشند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای این پویش، ضمن  شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت، انجام مداخلات لازم، آگاهی مردم در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به این دو بیماری نیز افزایش یافته و این تلاش همه جانبه منجر به کاهش بروز بیماری و مرگ و میر زودرس ناشی از این بیماری ها در جامعه گردد.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

یکشنبه 21 آبان ماه

کلید واژه ها: shy بیماری دیابت جامعه خون سلامت


نظر شما :