تغذیه در پیشگیری و کنترل دیابت

۲۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۳۹۲۶۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۶۴
دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساخت بدن است به طوریکه بدن قادر به استفاده کامل از قند نمی باشد. دیابت یک بیماری خاموش ولی پیشرونده است که به تدریج تمامی بافتهای بدن را درگیر می کند و ممکن است فرد دیابتی سالها از ابتلا خود به این بیماری بی خبر باشد. از علائم اولیه دیابت پرخوری، تشنگی، کاهش وزن و پرادراری را می توان نام برد.
تغذیه در پیشگیری و کنترل دیابت

به گزارش وب دا مرکزی، یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی گفت: بیماران مبتلا به دیابت باید تغذیه متعادل، تحرک کافی و سطح فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند و ازاسترس و اضطراب پرهیز نمایند. رژیم غذایی مناسب نیازهای روزانه فرد از جمله انرژی و مواد مغذی را تامین می کند و باید به همراه آن قند خون ،چربی خون و فشار خون و وزن افراد مبتلا به دیابت کنترل شود و همچنین تنظیم زمان مصرف وعده های اصلی و میان وعده ها به منظور پیشگیری از تغییر قند خون در افرادی که دارو مصرف می کنند الزامی است.

با رعایت یک رژیم غذایی منظم می توان به پیشگیری و درمان عواقب مزمن دیابت مانند بیماریهای کلیوی، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی کمک نمود. افراد دیابتی باید دریافت غذاهای غنی از چربیهای ترانس و اشباع نظیر فست فودها، روغن های نباتی جامد، غذاهای سرخ کرده، لبنیات پرچرب را کاهش داده و بیشتر از منابع غذایی حاوی امگا 3(مانند انواع ماهی ها) و اسیدهای چرب غیراشباع(نظیر روغن زیتون) استفاده کنند.

چربی های اشباع شده و"چربی های ترانس موجب مقاومت گیرنده های سلول به انسولین می شود و محدودیت مصرف آنها باید مورد توجه باشد.

رژیم غذایی بیماران دیابتی باید از نظر کمی وکیفی با آنچه برای یک فرد غیر دیابتی مطلوب است نزدیک و باید حاوی انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزمره باشد و در عین حال به کنترل وزن بدن کمک کند. غذاهای پروتئینی منبع غنی ویتامینهای گروه Bمی باشند و کمبود ویتامین های گروه B نقش مهمی در ابتلا به اختلالات عصبی دارد. دریافت پروتئین های حاوی چربیهای اشباع (نظیر لبنیات پرچرب و گوشت قرمز) باید در رژیم غذایی آنها محدود شود. میزان کل کربوهیدرات مصرفی و همچنین کل انرژی دریافتی روزانه ، عوامل تعیین کننده نوع کربوهیدرات مصرفی هستند.

بیماران دیابتی باید از مصرف مواد غذایی با سدیم بالا نظیر غذاهای شور، کالباس, سوسیس ، پنیر پیتزا ، چیپس ، پفک و غذاهای کنسروی، مواد غذایی پر چرب حاوی کلسترول بالا و یا اسیدهای چرب ترانس نظیر لبنیات پرچرب ، کره، خامه، غذاهای سرخ شده، گوشت های قرمز پرچرب و روغن جامد، مواد غذایی حاوی قندهای ساده نظیر : قند و شکر، عسل، مربا، انواع شیرینیهای، نوشابه های گازدار، انواع بستنی آب میوه های تجاری پرهیز کنند.

فرد دیابتی باید تمامی سبزیجات به خصوص سبزیجات تیره رنگ و برگ دار، مصرف متعادل میوه ها، منابع غذایی حاوی روی، ویتامین  C (مرکبات و سبزی های تازه) و ویتامین  A(زردآلو، هلو، گوجه فرنگی وهویج)، حبوبات، نان های سبوس دار مانند: نان سنگک ، شیر و ماست کم چربی ، روغن زیتون و گردو، ماهی و غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

بیماران مبتلا به دیابت و برای پیشگیری از دیابت باید غذا در دفعات زیاد و کم حجم استفاده و  مصرف نان های سفید و برنج را کاهش داده و نان های سبوس دار و حبوبات را جایگزین آنها و حداقل 5واحد از میوه ها و سبزی ها را در روز مصرف کنند.

اینکه گفته می شود "فرد دیابتی به هیچ وجه نباید برنج یا سیب زمینی یا میوه مصرف نماید" یا "مواد غذایی تلخ باعث کاهش قند خون می شوند" یک باور غلط در میان جامعه می باشد و نباید بدان ها توجه نمود، عسل دارای قند ساده است و مصرف آن باید محدود شود و مصرف شیرین کننده های مصنوعی و جایگزین های شکر از راهکارهای مناسب جهت کاهش مصرف قند می باشد.برنج را افراد دیابتی می توانند روزانه و به مقدار متعادل مصرف نمایند، اما بهترین راه کاهش مصرف برنج و نان سفید جایگزین کردن آنها با حبوبات و نان های سبوس دار است.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

پنج شنبه  25  آبان ماه 1402

کلید واژه ها: مصرف غذایی رژیم غذایی مواد غذایی غذایی حاوی غذاهای دیابتی فرد دیابتی حاوی قند


( ۳ )

نظر شما :