خودمراقبتی اولین و مهم ترین گام برای سلامت است

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۲ کد : ۳۹۳۱۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۹۰
خودمراقبتی شامل اعمال اکتسابی، آگاهانه و هدفدار در حوزه تندرستی و سبک زندگی سالم است که دامنه رفتاری گسترده‌ای را برای حفظ و بهبود سلامت جسمانی، روانی ، فردی و اجتماعی شامل می‌شود و می‌توان با ترویج خودمراقبتی ضمن کاهش هزینه‌های حوزه سلامت ، امید به زندگی و کیفیت زیستی گروه‌های جمعیتی را بالا برد.
خودمراقبتی اولین و مهم ترین گام برای سلامت است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر اردلان زیلابی سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: برنامه تحول نظام سلامت که از سال ۹۴ کلید خورده رویکرد خودمراقبتی فردی، سازمانی، اجتماعی و خودیاری را در گام‌های خود لحاظ کرده و می‌کوشد سهم پیشگیری را بر درمان بهبود دهد.

دانشگاه علوم پزشکی اراک در سطح 9 شهرستان تابعه توانسته در زمینه خود مراقبتی فردی و آموزش سفیران سلامت خانوار با شاخص 20% ، برنامه خودیاری با شاخص 100% ، خود مراقبتی سازمانی با شاخص 39% ،  خود مراقبتی اجتماعی با شاخص 100% ، سفیران سلامت دانش آموز با شاخص 19% ، سفیران سلامت دانشجو با شاخص 30% ، سفیران سلامت طلبه با شاخص 41% کارنامه راهبردی برجسته ای در سطح کشور کسب نماید.

حیطه‌های خودمراقبتی شامل بهبود سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری‌ها، خودارزیابی مستمر سلامت، مشارکت آگاهانه در درمان و توانبخشی است که موجب سطح زندگی بهتر، افزایش رضایت‌مندی بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات در مراکز بهداشتی، کاهش ویزیت بیماران سرپایی، کنترل هزینه‌های بیمارستانی و در مجموع بهبود سلامت نیروی کار و تضمین توسعه پایدار می‌شود.

برخی کشورها چون انگلستان توانسته‌اند با نهادینه کردن خودمراقبتی ۴۰ درصد ویزیت پزشکان عمومی را کاهش دهند و ویزیت‌های سرپایی نیز تا ۱۷ درصد پایین آمده است و ضمن مهار مصرف داروها، شمار بستریان بیمارستانی ۵۰ درصد و روزهای غیبت از کار نیز به نصف رسیده است.

بیشترین عوامل مرگ و میر در ایران حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها عنوان شده است که در ریشه‌یابی آن‌ها می‌توان به سبک زندگی نادرست و برخی غفلت‌ها رسید . به منظور مداخله با هدف کاهش بیماری‌های غیرواگیر باید گفتمان سبک زندگی سالم و تحرک جسمانی در لایه های مختلف جامعه نهادینه شود و مقوله خودمراقبتی در سطوح مختلف از سوی تمامی افراد جامعه جدی گرفته شود.

پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت از 20 آبان ماه لغایت 15 دی ماه در سطح کشور اجرا می شود و توصیه می گردد کلیه افراد بالای 18 سال و زنان باردار با هر سنی ، جهت کنترل فشار خون و قند خون به صورت رایگان به پایگاه های سلامت یا خانه های بهداشت مراجعه نمایند .

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

جمعه  26  آبان ماه 1402

کلید واژه ها: سلامت سفیران سلامت شاخص خودمراقبتی سطح زندگی سبک زندگی سفیران


( ۱ )

نظر شما :