روز جهانی مبارزه با ایدز

ایدز بیماری پنهان اما مرگبار

با شناسایی به موقع بیماری اچ آی وی از ابتلا افراد به ایدز جلوگیری میشود.
۱۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۷ کد : ۳۹۷۴۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۵
ایدز بیماری پنهان اما مرگبار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان می‌گوید: ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود.
دکتر فراهانی با بیان اینکه ایدز بیماری رفتاری است که ممکن است حتی بعد از ۱۰سال علائم آن ظاهر شود افزود: آگاهی یافتن از وجود آن می تواند در جلوگیری از روند پیشرفت آن موثر باشد.
به گفته او، درمان به موقع مبتلایان ویروس اچ آی وی نقش بسزایی در کاهش ابتلاء به بیماری ایدز دارد.

مدیرکروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان گفت: سیستم ایمنی افراد مبتلا به ایدز به حدی ضعیف می‌شود که فرد مبتلا با کوچکترین عفونت یا سرماخوردگی توان مقابله را ندارد و حتی جان خود را از دست می دهد.
دکتر فراهانی با بیان اینکه روش های انتقال بیماری تغییر کرده افرود:متاسفانه موارد جدید ابتلا به اچ آی وی در جوانان ۱۸تا۲۵ سال افزایش داشته است.
مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان گفت: در استان پایگاه‌هایی برای مشاور بیماران مبتلا به ایدز در نظر گرفته شده تا این افراد بتوانند از خدمات مشاوره،آموزش خودمراقبتی و درمان به صورت رایگان و محرمانه استفاده کنند.
سلطانعلی افزود: اطلاعات بیماران مبتلا به ایدز کاملا محرمانه است و به هیچ کس حتی افراد خانواده این اطلاعات ارائه نمی‌شود.
او افزود: از خدمات دانشگاه علوم پزشکی در پایگاه هی سلامت انجام آزمایش اچ آی وی برای مادران باردار برای شناسایی مادران پرخطر و پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا است.
دکتر کریمی مدیر آزمایشگاه مرکز بهداشت اراک هم گفت: در آزمایشگاه مرکز بهداشت اراک به عنوان آزمایشگاه مرجع همه آزمایش های اچ آی وی به صورت رایگان و محرمانه و تنها با یک کد بدون دریافت اطلاعات مراجعه کنندگان انجام می شود.
به گفته کارشناسان آمارهای تخمینی حاکی از آن است که ۴۵هزار و ۵۰۰نفر در ایران به اچ آی وی مبتلا هستند که ۲۴هزار نفر از آنها شناسایی و تنها ۲۷هزار نفر در حال درمان هستند.
یکی از مهمترین کارها برای کنترل این بیماری آگاه سازی جامعه، فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی است؛ اقدامی که هنوز آن طور که باید در کشور صورت نگرفته و نیاز به تلاش های بیشتر دارد./


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: بیماری بیماری واگیر بیماری واگیر مرکز بیماری واگیر مرکز بهداشت مرکز واگیر مرکز مرکز بهداشت مرکز بهداشت استان مبتلا مبتلا ایدز


نظر شما :