تاکید معاون بهداشت استان بر اهمیت مصرف نان کامل در حفظ سلامتی

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۷ کد : ۴۳۸۹۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۴
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی مواردی از مزایای استفاده از نان کامل مطرح و بیان کرد: طبق گزارش بار بیماری ها، در سال ۲۰۱۹ در ایران مصرف کم غلات کامل اصلی ترین عامل خطر رژیم غذایی در مرگ زودهنگام بوده است. بنابراین استفاده از نان کامل می تواند به بهبود سلامت کمک کند.
تاکید معاون بهداشت استان بر اهمیت مصرف نان کامل در حفظ سلامتی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر اردلان زیلابی معاون بهداشت به همراه نسرین یادگاری مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشت در نشست با نمایندگان خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب در اداره کل غله استان با بیان اینکه یک دانه گندم از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است، اظهار داشت: نان کامل از آرد کامل تهیه می شود که این آرد حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضداکسیدان است.
وی با اشاره به اینکه مصرف نان حاوی آرد کامل ضمن کمک به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود خونرسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود، اضافه کرد: مصرف نانی که با آرد سفید تهیه می شود خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری های غیر واگیردار به ویژه دیابت، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها را افزایش می دهد.
زیلابی خاطرنشان کرد: مصرف غلات کامل ارتباط مستقیمی با کاهش میزان بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از بیماری‌های سرطان و دیابت دارد. 
نسرین یادگاری نیز بیان کرد: نان کامل حاوی ویتامین‌های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین ذکر کرد که برای سلامت مغز و عملکرد بهتر آن مفید هستند.
مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشت با بیان اینکه آرد کامل با استفاده از تمام قسمت های دانه تهیه می شود، به همین دلیل نان تهیه شده از این نوع آرد از نظر تغذیه ای ارزشمندتر است، خاطرنشان کرد: نان کامل از آردی تهیه می شود که هر سه بخش دانه گندم (سبوس، جنین، آندوسپرم) در آن حفظ می شود و چنین نانی از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار است .
انتهای پیام/

کلید واژه ها: نان کامل معاونت بهداشت دکتر زیلابی استان مرکزی نسرین یادگاری


نظر شما :