دوره آموزشی مشاورین شیردهی جهت ارائه خدمات تخصصی

۰۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۶ کد : ۴۴۲۹۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۶۱
در راستای ارتقا سطح آگاهی و مهارت پرسنل متولی سلامت مادران و نوزادان معاونت بهداشت اقدام به برگزاری دوره تئوری کارگاه ۴۸ ساعته ترویج تغذیه با شیرمادر کرد.
دوره آموزشی مشاورین شیردهی جهت ارائه خدمات تخصصی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، مریم پناهی رئیس گروه سلامت نوزادان و... معاونت بهداشت اراک اظهار داشت: امروزه ارتباطات خانوادگی بویژه در کلان شهرها کمتر و ابعاد خانوارهای ایرانی کوچک شده و مانند گذشته نمی توان چندان از راهنمایی هایی اعضای خانواده مانند مادربزرگ ها بهره برد ، از سوی دیگر مادران در گذشته هنگام تولد فرزند دوم خود از تجارب مراقبت کودک فرزند اول استفاده می کردند اما با افزایش تعداد خانواده های تک فرزندی دیگر نمی توان این تجربه را از نسلی به نسل های بعد انتقال داد.
وی افزود: حمایت از تغذیه با شیرمادر باید در طول دو سال اول زندگی کودک ادامه یابد و نباید به دوران بارداری و بلافاصله پس از زایمان محدود شود . به این منظور لازم  است در کنار سایر خدمات بهداشتی و درمانی، دسترسی به خدمات مشاوره شیردهی نیز فراهم شود . مشاوره شیردهی نوعی مشاوره تخصصی است که با رویکرد حل مساله ؛ ضمن تأکید به مواردی از قبیل مزایای شیرمادر، مادر را در رفع موانع و مشکلات شیردهی یاری نموده و راهنمایی های لازم در زمینه تداوم شیردهی را به او ارائه مینماید .
پناهی گفت: بنابراین برای حل مشکلات شیردهی ، تربیت مشاورین شیردهی با هدف ارتقاء کیفیت مشاوره های شیردهی، مداخله ای است که علاوه بر افزایش توانمندی شیردهی مادر، گامی موثر در راستای ارتقاء و بهبود شاخص های تغذیه با شیر مادر خواهد بود.

رئیس گروه سلامت نوزادان و... معاونت بهداشت اراک ادامه داد: دوره آموزشی مشاورین شیردهی جهت ارائه خدمات تخصصی، کمک و حمایت مادران وخانواده ها طبق برنامه های ابلاغی اداره سلامت کودکان وزارت متبوع در دانشگاه علوم پزشکی اراک از سال ۱۴۰۱ شروع و در راستای  راهبردهای برنامه جوانی جمعیت دانشگاه " گسترش خدمات ارتقای رشد وتکامل همه جانبه کودکان " در حال توسعه می باشد که نتایج تاثیر گذاری در بهبود کیفی خدمات ترویج تغذیه با شیر مادر داشته است.

وی ادامه داد: حمایتهای ضروری و ارایه توصیه های لازم استاندارد به مادران در طول بارداری و نیز ایجاد انگیزه و تحکیم اعتماد به نفس و رفع نگرانی های مادران برای شروع و تداوم تغذیه با شیر مادر لازم است تا دسترسی شیرخواران رابه شیر مادرشان افزایش یابد.

پناهی تشرح کرد: کارگاه۴۸ ساعته مشاوران شیر دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۴۰۳ همانند سال ۱۴۰۲ برای ۳۰ نفر از مشاورین شیر دوره دیده وکارشناسان شیر مادر ستاد شهرستانها طی ۴ روز در ۷و۹و۲۳ خرداد و۲ تیر به عنوان هسته های آموزشی شهرستانها برگزار شد.

رئیس گروه سلامت نوزادان و... معاونت بهداشت اراک گفت: آزمون تئوری وعملی این گروه در ماه های آینده برگزار می شود. با برنامه ریزی مشخص شده از تیر ماه ۱۴۰۳ این آموزش ها به صورت آبشاری برای نیروهای ارایه دهنده خدمت در مراکز محیطی که شامل بهورز، ماما و مراقب سلامت می باشد برگزار می شود.
انتهای پیام
 

کلید واژه ها: دوره آموزشی شیرمادر تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی


نظر شما :