خود مراقبتی تغذیه ای یعنی رعایت تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه

۰۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۲ کد : ۴۴۸۵۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۴
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خود مراقبتی تغذیه ای به معنای رعایت سه اصل تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه است و با روش های جایگزینی مواد غذایی، استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس می توان نیازهای تغذیه ای را تامین کرد.
خود مراقبتی تغذیه ای یعنی رعایت تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ نسرین یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به نامگذاری 4 تیر تا 3 مرداد 1403 به عنوان ماه خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی شامل فعالیت‌هایی آگاهانه، هدفدار و آموخته شده است که هر فرد انجام می‌دهد تا خود، خانواده و اعضای جامعه‌اش از نظر جسمی و روانی سالم بمانند و نیاز‌های اجتماعی‌شان را برآورده سازند.

وی با تاکید بر این که خودمراقبتی، نه خودخواهی است و نه خوددرمانی، افزود: خودمراقبتی در واقع مسئولیت‌پذیری ما در برابر سلامتی‌مان است که از طریق داشتن سبک زندگی سالم، پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها، استفاده صحیح از داروهای بدون نسخه و مراقبت در بیماری‌های مزمن انجام می‌شود. خودمراقبتی، گام اول سلامتی است؛ در خودمراقبتی ما یاد می‌گیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم و برای حفظ سلامت و شادابی خود، کار‌های کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم.

یادگاری ادامه داد: در واقع به جای مصرف بی رویه مواد غذایی مضر که عامل خطر مهم ابتلا به بیماری های غیر واگیر، انواع سوء تغذیه (چاقی، لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی) و کمبود ریزمغذی ها هستند، از غذاهای سلامت محور با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده می توان بیشتر استفاده کرد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت با بیان چند توصیه گفت: تلاش کنیم به جهت سلامت قلب خودمان به جای روغن جامد از روغنهای مایع استفاده کنیم، به جای گذاشتن نمک در  نمکدان در سر میز از چاشنی های غذایی (ابلیمو - سرکه سیب - آویشن - نعنا - دارچین -پونه و... ) برای طعم دار کردن غذا استفاده کنیم ، به جای مصرف گوشتهای پر چرب از گوشتهای کم چرب استفاده کنیم، برای سلامتی بیشتر روزانه از سبزیجات (به اندازه حداقل 3 عدد متوسط ) در دسترس استفاده کنیم  و برای سلامتی بیشتر روزانه از میوه های (به اندازه حداقل 2 عدد متوسط ) در دسترس استفاده کنیم.

کلید واژه ها: خود مراقبتی تغذیه معاونت بهداشتی اراک نسرین یادگاری


نظر شما :