سلامت روان برای همه: بیایید آن را به یک باور تبدیل کنیم "

۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۶ کد : ۲۰۸۵۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۴۶
سلامت روان در جهانی نابرابر Mental Health in an Unequal World هفته ملی سلامت روان ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه
سلامت روان برای همه: بیایید آن را به یک باور تبدیل کنیم "

سلامت روان در جهانی نابرابر

Mental Health in an Unequal World

هفته ملی سلامت روان

18 تا 24 مهر ماه

دکتر علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، ضمن تبریک روز جهانی سلامت روان به همه روانشناسان و تشکر و قدردانی از زحمات این عزیزان بویژه در پاندمی کرونا، با اشاره به پیام سازمان جهانی بهداشت : "سلامت روان برای همه: بیایید آن را به یک باور تبدیل کنیم " بر ضرورت و اهمیت ارتقاء سلامت روان برای همه اقشار و طبقات اجتماعی تاکید کردند.

معاون بهداشتی بیان کرد: با توجه به اثرات منفی تحریم ها و رکود اقتصادی بر سلامت و در میانه پاندمی کرونا، بایستی با افزایش سواد سلامتروان و کاهش انگ اجتماعی بیماریهای روانپزشکی، فرهنگ خودمراقبتی در سلامت روان را ارتقا بخشیم. آموزش های عمومی به ویژه باید نوجوانان و زنان جامعه را مخاطب اصلی خود قرار دهد، چرا که شواهد نشان دهنده آسیب پذیری بالای این دو گروه در زمینه سلامت روان هستند.

ایشان عنوان کرد: یکی از موانع اصلی تحقق شعار "سلامت روان برای همه" وجود نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است. که متعاقب آن، سهم سلامت در سبد خانوارها کوچک تر شده و در نتیجه بی توجهی به سلامت و موضوعات مرتبط با سلامت روان بیش از پیش خود را نشان می دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ارتباط نزدیک سلامت روان با بهداشت عمومی و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت موید این است که بدون سلامت روان، دستیابی به بخش های دیگر سلامت امکان پذیر نیست. کاهش این نابرابری ها یقیناً از طریق توسعه عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و در پی آن ایجاد فرصتهای برابر در دسترسی به خدمات سلامت روان میسر خواهد شد.

دکتر علیمحمدی در پایان تصریح کرد: در کشور ما در اصلاح نگرش های نادرست به مقوله اختلال های روانپزشکی و مشکل اعتیاد، نه تنها در میان عموم مردم، بلکه در میان سیاست مداران و مدیران ارشد، گا مهای بزرگی برداشته است، به طوریکه امروزه هیچ مسئولی هر چند در حد شعار اهمیت سلامت روان را نادیده نمی گیرد. ولی با نگاه به آینده باید گفت هنوز راه های نرفته زیادی در پیش رو است و لازم است گامهای اساسی و بنیادی تری برداشته شود.

 

 

 

کلید واژه ها: سلامت روان خود مراقبتی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :