توصیه ها بهداشتی در ایام نوروز

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۲۴۷۸۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۲۳
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم از حضور در تجمعات و اماکن بدون تهویه جدا خودداری کنند.
توصیه ها بهداشتی در ایام نوروز

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، حسن مهرعلی بیان کرد: با توجه به سرعت انتشار بالای سویه امیکرون به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک و واکسیناسیون، رعایت فاصله و تهویه مناسب و شستشوی دست  می توان تاکید کرد؛ لذا مردم از تردد و تجمع  غیر ضروری در مراکز و اماکن اجتناب نمایند.

وی افزود: در نقشه بازرسی، ضمن پایش های روتین، ضربتی، تشدید نظارت و پایش های مشترک نیز در نظر گرفته شده است و آنالیز آب به لحاظ شیمیایی و باکتریولوژیکی و نمونه گیری مواد غذایی و ارسال به آزمایشگاه و پرتابل از طریق تجهیزات پرتابل اعمال می شود.

وی تاکید کرد: از جمله نقاط پرخطر وسایل حمل و نقل عمومی است که نیاز است حساسیت خاص در هنگام حضور لحاظ شود و لازم است که مردم مواد غذایی خود را از فروشگاه های مجاز تامین کنند و همچنین از خرید از فروشندگان دوره گرد خودداری شود چرا که خود مراقبتی  از اصول پایه و اساسی است که می بایست رعایت شود.

مهرعلی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در  واحدهای متخلف، بر حسب نوع تخلف  تذکر، اخطار، اقامه دعوا، تعطیل و پلمپ  لحاظ می شود، گفت: جهت تشدید کنترل و نظارت براجرای پروتکل های بهداشتی در این ایام بالغ بر  ۸۰ کارشناس در قالب تیم های نظارتی، ۱۰ کارشناس تخصصی آب و ۱۵ کارشناس ناظر در دانشگاه علوم پزشکی اراک و شهرستان های تحت پوشش از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در همه ایام خصوصا روزهای تعطیل بر اجرای هر چه بهتر پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی نظارت دارند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: به منظور بهبود اجرای این طرح ضمن اجرای کلیه پروتکل ها در زمینه مقابله با کرونا ویروس، موضوع مقررات بهداشتی ماده ۱۳ و آیین نامه ها و همچنین نظارت دقیق بر بهداشت مواد غذایی و بهداشت آب ملحوظ و همکاری، هماهنگی و مشارکت های بین بخشی و برون بخشی نیز امری ضروری است.

وی یادآور شد: هدف از اجرای این طرح نظارت براماکن  عمومی و مراکز تهیه و توزیع موارد غذایی، اماکن بین جاده ای، روندهای جاری و فرآیندهای تاثیرگذار بر قطع زنجیره انتقال کرونا و در نهایت تامین حفظ و سلامت مردم  مورد انتظار بوده و همچنین ثبت اقدامات و فعالیت های انجام شده در سامانه نیز از موارد مهم در اجرای هرچه بهتر از این طرح است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت کنترل عوامل محیطی به منظور پیش گیری و کاهش بار بیماری ناشی از این ویروس و با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروزی و تراکم در مراکز و اماکن و ترددها این طرح باید با جدیت دنبال می شد که تاکنون همکاران با توان حداکثری در حال ارائه خدمت هستند.

مهرعلی در پایان گفت: طرح تشدید نظارت های بهداشتی تحت عنوان "برنامه سلامت نوروزی" رسما از ۲۵  اسفندماه آغاز می گردد و تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد یافت، لیکن به سبب افزایش چتر نظارتی و رصد و پایش دقیق فرآیندها در قطع زنجیره کرونا طرح تشدید نظارت از ۱۵ اسفند آغاز شده است.

گفتنی است در طرح تشدید نظارت های بهداشتی اماکن پرخطر و تجمعی در اولویت پایش و بازرسی قرار دارند.

کلید واژه ها: مرکز بهداشت استان مرکزی واکسیناسیون رعایت فاصله تشدید نظارت


نظر شما :