اصول خودمراقبتی در برابر گرد و غبار

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۴ کد : ۲۶۹۷۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۳۲
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک : در مواقع آلودگی هرگز فکر نکنید در امان هستید چون این ذرات علائم خاصی ندارند.
اصول خودمراقبتی در برابر گرد و غبار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک : در مواقع آلودگی هرگز فکر نکنید در امان هستید چون این ذرات علائم خاصی ندارند.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،دکتر علی علیمحمدی گفت : گرد و غبار موجود در هوا خطرات جدی برای سلامت انسان دارد،اندازه ذرات گرد و غبار یک عامل تعیین کننده اصلی خطر بالقوه برای سلامت انسان دارد.
او افزود:  در زمانه ایی که هوا آلوده است و ذرات معلق و گرد و غبار در هوا وجود دارد،برخی اقدامات احتیاطی می تواند به افراد کمک کند تا خود را از اثرات سوئ گرد و غبار حفظ کنند و از اثرات نامطلوب این پدید ره بر سلامت خود را به حداقل برسانند.
وی تاکید کرد : ذرات معلق هوا از 3 طریق تنفس، جذب پوستی و بلعیدن، بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند،برای کاهش مواجهه و کاهش اثرات خطرناک ایجاد شده توسط ذرات نیاز است که تا آنجایی که امکان دارد ورود ذرات را از این 3 طریق تحت کنترل قرار گیرد.همچنین می توان از طریق تغذیه مناسب تا حدودی این اثرات را بر بدن کاهش داد.
دکتر علیمحمدی در ادامه خاطر نشان کرد : مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق می تواند باعث ایجاد آسم در کودکان، تشدید بیماری های مزمن انسداد ریوی در بزرگسالان، کند شدن رشد عملکرد ریه در کودکان و نوجوانان، افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی،افزایش خطر حملات قلبی و سکته ی مغزی شود.
او در پایان افزود : نوشیدن زیاد آب به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و سمیت ناشی از ذرات آلوده مدت کمتری در بدن باقی بماند.
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان خاطر نشان کرد : استفاده از کولر (ماشین و منزل)در زمان گرد و غبار،استفاده از ماسک تنفسی،کاهش فعالیت های بدنی،عدم استعمال دخانیات در زمان های آلوده و طوفان های گرد و غباری توصیه می شود

کلید واژه ها: خود مراقبتی مرکز بهداشت استان مرکزی


نظر شما :