۱۰۲ زوج ناقل تالاسمی در استان مرکزی تحت مراقبت قرار دارند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۳۴۱۱۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۸۲
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۰۲ زوج ناقل و پرخطر تالاسمی این استان در دانشگاه علوم پزشکی اراک تحت مراقبت ژنتیک پیشگیری از بروز قرار دارند.
۱۰۲ زوج ناقل تالاسمی در استان مرکزی تحت مراقبت قرار دارند

دکتر «پری میرشفیعی» روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تالاسمی  افزود: ۷۱ زوج آزمایش تشخیص ژنتیک مرحله اول را داده و به عنوان ناقل قطعی شناسایی شده‌اند که در صورت وقوع بارداری در هفته ۱۱ تا ۱۳ با انجام آزمایش تشخیص ژنتیک مرحله دوم، در مسیر فرزندآوری سالم هدایت می‌شوند.

وی اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچ کودک مبتلا به تالاسمی ماژور متولد نشده و با اقدامات آموزشی و پیشگیرانه میزان بروز آن به صفر رسیده است.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۷۶ دستورالعمل پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به «بتا تالاسمی ماژور» از سوی وزارتخانه ابلاغ و دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای این هدف، موفق به کاهش و در نهایت به صفر رساندن میزان بروز این بیماری شد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ۷۷ نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور استان مرکزی متولدین قبل از سال ۱۳۷۶ و بقیه متولدین بعد از سال ۱۳۷۶ هستند که بیشتر آنان از استان‌های دیگر به استان مرکزی مهاجرت کرده‌اند.

دکتر میرشفیعی افزود: این بیماران خدمات درمانی را از بیمارستان امیرکبیر اراک دریافت می‌کنند، که شامل معاینات بالینی، آزمایشات، پمپ دارو، سنجش تراکم استخوان، شنوایی و بینایی سنجی (در صورت نیاز) و همچنین بعضی از خدمات دندانپزشکی و توانبخشی است.

تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که هموگلوبین و گلبول‌های قرمز از نظر تعداد، کمتر از حالت طبیعی است، هموگلوبین ملکولی از جنس پروتئین است که درگلبول‌های قرمز خون وجود دارد و به آنها اجازه حمل اکسیژن را می‌دهد، این اختلال منجر به تخریب بیش از حد گلبول‌های قرمز خون شده و در نهایت باعث کم خونی شدید می‌شود.

تالاسمی یک بیماری ارثی مغلوب است، بدین معنی که والدین هر ۲ باید ناقل ژن بیماری باشند که در این صورت در هر بارداری احتمال ابتلای جنین، ۲۵درصد خواهد بود بنابراین لازم است همه زوج‌های جوان قبل از ازدواج با انجام آزمایشات لازم و گرفتن خدمات مشاوره تخصصی از بروز این بیماری در فرزندان خود در آینده پیشگیری کنند.

کلید واژه ها: تالاسمی تالاسمی ماژور بیماری سال سال ۱۳۷۶ استان استان مرکزی ماژور دانشگاه دانشگاه علوم


نظر شما :