تشریح اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اراک

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۱۷ کد : ۳۴۲۹۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۴۳
دکتر علیمحمدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک و دبیر قرارگاه جمعیت دانشگاه بحران سالمندی را هشداری جدی دانست و فرمود: در سه تا ۴ دهه آینده پیش بینی جمعیتی نشان می دهد جمعیت ایران ممکن است به ۵۰ میلیون نفر برسد که تا سال ۱۴۴۰ از این ۵۰ میلیون جمعیت نزدیک به ۴۰ درصد آن بالای ۶۰ سال هستند یعنی چیزی حدود ۲۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال و ۱۵ درصد زیر ۱۵ سال و ۳۵ تا ۴۰ درصد جمعیت که در رنج سنی ۱۵ تا ۶۰ سال هستند جمعیت مولد خواهند بود ، در واقع با یک ابر بحران سالمندی جمعیت در کشور تا ۴ دهه آینده مواجه خواهیم شد لذا اطلاع از بحران سالخوردگی جمعیت مسئولیت و وظیفه تک تک ما را خطیرتر می نماید.
تشریح اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش وب دا مرکزی، ایشان در ادامه به عملکرد قرارگاه جمعیت دانشگاه در سال گذشته اشاره نمود و بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی در سال 1401 با برگزاری 12 جلسه قرارگاه جمعیت و 52 جلسه در زیر کمیته های تخصصی قرارگاه جمعیت، سعی در اجرای  تک تک ماده های موظفی خود و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه پرداخته است

سپس دکتر علیمحمدی با اشاره به انتخاب این دانشگاه به عنوان دستگاه برتر در شاخص های جوانی جمعیت در بین سایر دستگاه های اجرایی استان و در رتبه بندی وزارت بهداشت گفت: رتبه خوب دانشگاه علوم پزشکی اراک در کارنامه ملی جمعیت  تاکیدی بر سعی و اهتمام این دانشگاه در اجرای قانون  حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در اجرای اقدامات مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان نمود: این دانشگاه دارای سه بیمارستان سطح سه ناباروری می باشد و  سازمان بیمه  با هر سه مرکز بیمارستان  سینا ، مرکز امیرالمومنین و جهاد دانشگاهی قرارداد بسته است  و این امر در اولویت کاری قرار گرفته و سازمان بیمه با ماماهای بخش خصوصی نیز قرارداد بسته است و در بیمارستانهای دولتی برای افراد تحت پوشش بیمه  90 تا 95 درصد به صورت رایگان انجام می گردد.  برای افراد فاقد پوشش بیمه در صورتی که در زمان بستری در بیمارستان  پوشش بیمه برقرار گردد فرد از روز اول از امتیاز  پوشش بیمه ای برخوردار خواهد شد.

 دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در مورد تسهیلات مادران باردار شاغل گفت:  افزایش سنوات به ازای هر فرزند معادل یکسال برای مستخدمین صاحب فرزند سوم تا پنجم؛ خودداری از تعدیل یا عدم نیاز مادرباردار یا صاحب سه فرزند یا دارای فرزند و برخورداری از  مرخصی زایمان ۱۲ ماه کامل برای مادران باردار دارای ۲قلو و بیشتر، اختیاری شدن نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و صاحب فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی، اعطای دورکاری به مادر باردار حداقل به مدت چهار ماه در مشاغلی که امکان دورکاری دارند و واریز معافیت مالیاتی مشمولین ماده 18 به آنان از جمله این تسهیلات می باشد.

او در ادامه توضیح داد: در حال حاضر تاهل جزء اولویت های آزمون های استخدامی قرار گرفته و  دو برابر شدن حق عائله مندی و حق اولاد کارکنان مشمول ، در حقوق پرداخت می گردد. در قانون بودجه بندی ، صد در صد حق عائله مندی و 50 درصد حق اولاد افزایش یافت که از ابتدای سال 1401 در حال پرداخت می باشد و در خصوص اولویت  طرح های تحقیقاتی با موضوع جمعیت  به دانشکده ها و اعضای هیئت علمی نامه ارسال شده است.

دکتر علیمحمدی در مورد تشویق کارکنان که ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده اند فرمود: تا پایان سال 1401 تمامی کارکنان مشمول ، جایزه خود را دریافت کرده اند و در هفته ملی جمعیت سالجاری جوایز افرادی که اخیرا ازدواج نموده و یا صاحب فرزند شده اند نیز پرداخت خواهد شد. 

دکتر علیمحمدی  با اشاره به برنامه و تهمیدات قانونی برای پیشگیری و مقابله با سقط غیرقانونی و مجازات در صورت جنایت علیه تمامیت جسمانی جنین افزود: پرسنل بهداشت و ماما و متخصصین مربوطه آگاهی کافی را در این زمنیه کسب کرده اند و   رصد و پایش آن در دست اجرا می باشدو تاکید کردند طبق قانون داروهای سقط فقط در داروخانه های مجاز توزیع شود و هرگونه خرید، فروش و پخش آن خارج از سامانه رهیابی جرم است ابلاغ شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در خصوص رغبت جوانان به امر مهم ازدواج  فرمودند تسهیل ازدواج جوانان در استان و نیاز به فرهنگ سازی و  همراهی و دغدغه مندی سازمانهای زیربط دارد و در شهرستانهای تابعه دانشگاه خدمات آزمایشگاهی و کلاس های ازدواج شش ساعتی  که مربیان دوره دیده کشوری و استانی با محتواهای منتشره وزارت بهداشت و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی  به  ارائه خدمات می دهند در سال گذشته 5234  زوج از کلاس های ازدواج بهره مند شدند و پوشش کلاس های ازدواج 98 درصد می باشد.  

دبیر قرارگاه جمعیت دانشگاه در راستای  از تکالیف دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد:  کاهش میزان زایمان غیرطبیعی در راستای تأمین، حفظ، ارتقای سلامت مادر و نوزاد  با تجهیز و ارتقای کلاس های آمادگی برای زایمان خبر دادند  به تعداد 53 کلاس آمادگی برای زایمان و تعداد 5230 مورد زایمان انجام شده به صورت طبیعی در سال گذشته اشاره نمودند و در ادامه بیان داشتنند که دانشگاه علوم پزشکی در انجام زایمان بدون درد در جهت خوشایندسازی زایمان طبیعی رتبه خوبی را کسب نموده است و مورد تقدیر وزارت بهداشت قرارگرفته است.

دکتر علیمحمدی در خصوص در اولویت قراردادن  طرح ها و پژوهش های مرتبط با جمعیت و فرزندآوری و حمایت از طرح های فوق  خبر داد  و در ادامه فرمود: مقالات چاپ شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری، جهت ارتقاء اعضای هیات علمی با یک نمایه بالاتر محاسبه خواهد شد.  برنامه های آینده را  اتمام بهسازی و تجهیز بیمارستان مرکز زنان بیمارستان طالقانی و فرهنگ سازی آموزش آبشاری و اجرای برنامه کاربردی هم نفس و طرح رویش عنوان کرد.

ایشان کار بهبود ساختار جمعیتی را کاری همه جانبه دانست و در ادامه بیان نمود: در صورتی که همه دست اندرکاران و همه دستگاه ها با یک جدیت بیشتر تلاش نمایند و با بهبود ساختارهای اصلی می توان به جوانی جمعیت امیدوار بود.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

دوشنبه 25 اردیبهشت ماه 1402

کلید واژه ها: جمعیت جوانی جمعیت قرارگاه جمعیت دانشگاه دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک ازدواج کلاس ازدواج بهداشت


( ۱ )

نظر شما :