مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

۱۵ درصد نانوایی‌ها هنوز از جوش‌شیرین استفاده می‌‌کنند

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۲ کد : ۳۸۳۷۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۲۰
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: ۱۵ درصد نانوایی‌های کشور هنوز از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند که به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کیفیت نان است.
۱۵ درصد نانوایی‌ها هنوز از جوش‌شیرین استفاده می‌‌کنند

به گزارش وب دا مرکزی، احمد اسماعیل‌زاده پیش از ظهر امروز در همایش نهضت احیای نان کامل استان مرکزی با اشاره به اینکه هدف اصلی و نهایی نهضت احیای نان کامل بهبود کیفیت نان است، اظهار داشت: بهبود کیفیت نان از 20 سال گذشته آغاز شد، اما امروز شاهد هستیم کیفیت نان، کامل نیست و کار بیشتری در این حوزه نیاز است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک پیشگام در اجرای نهضت احیای نان کامل است، تصریح کرد: نهضت احیای نان کامل در راستای افزایش بهبود کیفیت نان تشکیل شد، نان کامل باید مواد مغذی و فیبر لازم را به بدن برساند. در این راستا سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی مصوب شد که این نشان می‌دهد در سیاست‌گذاری‌ها موضوع تغذیه اهمیت زیادی دارد. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان کرد: غلات در بین همه عوامل نقش بیشتری در تغذیه افراد دارد، اگر مصرف نان و غلات کشور به سمت غلات کامل برود تا حدود زیادی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد، اصلی‌ترین عامل خطر و مرگ مصرف کم غلات است و 29 هزار مرگ زودرس به دلیل بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت و سرطان ناشی از مصرف کم غلات است. 

وی با بیان اینکه نان بخش مهم و از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد، گفت: یکی از مؤلفه‌های امنیت غذایی سلامت غذا است که نان تاثیر بسیار زیادی در رژیم غذایی دارد، مصرف سرانه نان در ایران معادل 117 کیلوگرم در سال است، متوسط مصرف سرانه نان در جهان حدود 65 کیلوگرم است و مصرف سرانه نان در ایران 37 درصد بیش از متوسط سرانه سالانه کشورهای خاورمیانه است. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های بهبود کیفیت نان بیان کرد: کیفیت گندم تولیدی یا وارداتی، شیوه تخمیر آرد و استفاده از مواد غیرمجاز مانند جوش شیرین، نوع حرارت مورد استفاده برای پخت نان، میزان ضایعات و دور ریز نان، غنی‌سازی آرد و نان، بهداشت فردی؛ بهداشت ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان نانوایی‌ها توسط نانوایان از جمله مسائلی است که سبب شده این ماده غذایی به عنوان یکی از اولویت‌های امنیت غذایی کشور باشد. 

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه 15 درصد نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کنند که به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کیفیت نان است، تصریح کرد: یکی از اهداف سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی، بهبود کیفیت نان، آرد و گندم است، ایجاد یک تا سه کارخانه آرد کامل در همه استان‌ها تا پایان سال، ارزیابی میدانی و علمی آثار مصرف نان کامل بر سلامت مصرف کنندگان، برنامه آموزشی همگانی در خصوص نقش مصرف نان کامل بر سلامت افراد، تشکیل کمیته فنی نان کامل و غذای سالم در سفره مردم در سطح دانشگاه‌ها، بازنگری برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدسولفیک توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه و برنامه غنی‌سازی آرد با ویتامین دی به صورت پایلوت در خراسان جنوبی از جمله برنامه‌های سند دانش بنیان امنیت غذایی است. 

وی خاطرنشان کرد: تأمین امنیت غذایی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، امید است با اجرای نهضت نان کامل شاهد باشیم 15 درصد از آرد و نان کشور با آرد کامل تهیه شود. 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: نان کیفیت نان بهبود کیفیت نان احیای نان نهضت احیای نان مصرف نان مصرف سرانه نان سرانه نان نان کامل کامل


نظر شما :