۱۷ مرداد؛ روز خبرنگار

هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار گرامی باد

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۵ اصلی
تعداد بازدید:۷۳۴
هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار گرامی باد

 

در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

در سال ۱۹۷۸ از سوی سازمان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد)، اعلامیه‌ای راجع به نقش رسانه‌های جمعی در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رسید. در این اعلامیه ، لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی روزنامه‌نگاران ارائه شد.

 در این مجموعه، آزادی مبادله اخبار و اطلاعات، یک حق اساسی تلقی شده و دستورالعمل‌های اخلاقی برای کلیه کسانی که در جمع‌آوری و کسب و نشر و تفسیر اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شده است. در این اعلامیه، ضمن تأکید بر منشور جهانی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصریح شده است که براساس این قوانین، خبرنگاران مطبوعات باید منتهای درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتی که در اختیار عموم می‌گذارند صحیح، دقیق و معتبر باشد. خبرنگاران و سردبیران باید در صحت اخباری که به‌دست می‌آورند تحقیق و تعمق کنند. خبرنگاران نباید حقیقتی را تعمداً تحریف یا مخدوش کنند و همچنین هیچ نوع مطلبی را نباید از نظر مردم مکتوم نگه دارند.

خبرنگار

خبرنگاران متعهد، انتشار دهندگان حقیقت هستند که در جهت هدایت و برای اصلاح امور می نویسند و قلم خود را در راستای اعتلای انسان و جامعه به دست می گیرند و هم از این رهگذر است که هیچ گاه نباید رسالت والای خود را در صیانت از حقیقت، عدالت خواهی و تعالی انسان به فراموشی بسپارند.

خبرنگاران که در بطن حادثه‌ها و رخدادها حضور می یابند گاه جان خود را در مسیر خطیر و ارزشمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه به خطر می اندازند و با جوهر خون، تصویر حادثه ای دوران ساز را در قاب جاودانه تاریخ بشر ثبت و ضبط می کنند تا وجدان انسانی در هر کجا و هر زمان از قافله خبر و دانستن جا نماند.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.


( ۲ )