معاون علوم پزشکی اراک خبر داد:

اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در استان مرکزی/واکسیناسیون ۹۱ درصدی دُز اول

۱۸ آذر ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۴ کد : ۲۲۳۹۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۲۴
اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در استان مرکزی/واکسیناسیون ۹۱ درصدی دُز اول

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پوشش واکسیناسیون دُز اول واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال استان مرکزی به ۹۱ درصد و دُز دوم به ۷۶ درصد رسیده است.

دکتر علی علیمحمدی در خصوص آمار تزریق واکسیناسیون دُز سوم در استان مرکزی گفت: از ابتدای تزریق واکسن دُز سوم در استان تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار نفر علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

وی با اشاره به آغاز تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد ۴۰ سال به بالا در استان مرکزی گفت: افراد ۴۰ سال به بالا به شرط تزریق واکسن سینوفارم، برکت و بهارات در دُز اول و دوم با گذشت سه ماه از تزریق می‌توانند دُز سوم را از همین خانواده دریافت کنند.

دکتر علیمحمدی افزود: افراد ۶۰ سال به بالا هم که در دُز اول و دوم واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کردند بعد از گذشت ۶ ماه می‌توانند دُز سوم را از این دو برند دریافت کنند.

وی در خصوص عدم تزریق دُز اول واکسن آسترازنکا توضیح داد: از آنجاکه دُز دوم واکسن آسترازنکا سه ماه پس از تزریق دُز اول صورت می‌گیرد و از این نوع برند واکسن برای تاریخ انقضای سه ماه آینده در کشور وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که به دلیل تاکید بر تزریق واکسن با برند ایرانی، واکسن با برند خارجی به کشور وارد نشود. براین اساس دُز اول واکسن آسترازنکا ترریق نمی‌شود که برای دریافت دُز دوم مشکلی بوجود نیاید.

معاون بهداشتی علوم پزشکی اراک از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا از روز یکشنبه ۲۱ آذرماه در استان مرکزی خبر داد و افزود: این طرح در پنج فاز اجرایی خواهد شد و در مرحله نخست اجرای این طرح، کارکنان ادارات در ورودی دستگاه‌های اجرایی باید مدارک لازم در این سامانه را ارائه دهند تا وضعیت واکسیناسیون این افراد در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی بیان کرد: در نوبت‌های بعدی، مراجعان به ادارات، اصناف در گروه‌های صنفی مختلف و رانندگان خودروهای شهری نیز در قالب این طرح، باید اطلاعات خود را برای ارائه یا دریافت خدمت در دسترس داشته باشند.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای این طرح، وزرات بهداشت محدوده سنی افراد مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا را نیز پایین آورد و بر این اساس افراد بالای ۴۰ سال که یکی از واکسن‌های سینوفارم، بهارات و برکت را تزریق کرده‌اند پس از گذشت سه ماه و کسانی که واکسن‌های آسترازنکا یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند پس از ۶  ماه، دُز سوم واکسن را دریافت خواهند کرد.

دکتر علیمحمدی در ادامه گفت: ۹۵ نفر در هفته نخست آذرماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شده‌اند که تعداد این افراد نسبت به هفته چهارم آبان ماه ۱۰ درصد کاهش یافته است. همچنین ۶۰۱ نفر در هفته نخست آذرماه جاری به صورت سرپایی در مراکز درمانی این استان درمان شدند که تعداد این افراد نسبت به هفته چهارم ابان ماه ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه واریانت اُمیکرون تاکنون گزارش نشده است، تصریح کرد: افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکردند برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه هرچه سریعتر با توجه به سبد موجودی واکسن اقدام به تزریق کنند و همگان همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوشا باشند.

کلید واژه ها: واکسیناسیون مرکز بهداشت استان مرکزی معاون بهداشتی


نظر شما :