۵۰ درصد قوت مردم کشور نان است

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۸ کد : ۳۸۳۷۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۸۹
اردلان زیلابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این آیین با بیان اینکه استان مرکزی یکی از استان‌های پیشگام در بحث احیای نان کامل است، اظهار داشت: نان یکی از قدیمی‌ترین غذاها است که سالیان دراز و طولانی در کشور ما مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
۵۰ درصد قوت مردم کشور نان است

وی آگاهی‌رسانی به عموم مردم و کسب تجربه برای بهبود کیفیت نان را از جمله اهداف نهضت احیای نان کامل دانست و افزود: حدود 50 درصد قوت مردم ایران نان است و باید این مهم مورد توجه خاصی قرار گیرد تا دورریز نان نداشته باشیم و حاوی مواد مغذی و غنی باشد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: هزینه تهیه نان بسیار بالاست، اما در جامعه همیشه دورریز بالایی دارد. در این راستا نهضت احیای نان کامل راه‌اندازی شد که استان مرکزی نیز در این زمینه پیشرو بود. 

زیلابی عنوان کرد: نان کامل حاوی مواد مغذی است که از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و برخلاف آن اگر نان کامل نباشد و مواد غیراستاندارد به آن افزوده شود موجب ایجاد مشکلات عدیده و بیماری‌های مختلف می‌شود، بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت، فشار خون و غیره از مشکلات کشور است که می‌توان با استفاده از نان کامل، بروز و شیوع آنها را کاهش داد.

وی با تأکید بر اینکه شبکه‌های بهداشتی باید نظارت خود را بر نانوایی‌ها بیشتر کنند، خاطرنشان کرد: همچنین باید همچنین مشوق‌هایی برای کارآفرینان این حوزه در نظر گرفته شود. اصلاح فرایند سبوس‌گیری و هدف‌گذاری تولید و تأمین حداقل 15 درصد از آرد و نان کشور با آرد کامل در یک بازه زمانی دو ساله با مشارکت فعالان زنجیره تأمین گندم تا نان در جهت ارتقای سلامتی و ایجاد مزایای اقتصادی از چشم‌اندازهای نهضت احیا و ترویج نان کامل است.

کلید واژه ها: نان نان کامل کامل نهضت مواد بیماری احیای


نظر شما :