بیماری آسم چیست ؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵ کد : ۹۲۱۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۵۰
بیماری آسم چیست ؟

به مناسبت روز جهانی آسم در این مرکز به بیماران پمفلت های آموزشی ،آموزش های لازم و رسانه آموزشی بیماران آسمی(در لابی بیمارستان )، جهت آموزش همگانی به بیماران ارائه شد.

 

آنچه درباره بیماری آسم باید بدانیم :
در روز جهانی آسم جناب آقای دکتر مهدی بختیار متخصص داخلی و فوق تخصص بیماریهای ریوی عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک توصیه های در مورد این بیماری  و ارتباط این بیماری با بیماری کرونا را شرح داده اند :
آسم بیماری شایع ناشی از التهاب مزمن مجاری هوایی و ریه می¬باشد. خصوصیات آن و علایم مراجعه و متغیر، انسداد مجاری هوایی به طور برگشت پذیر و انقباض راه¬های هوایی است که به راحتی تحریک می¬شود. علائم این بیماری شامل دوره¬های خس خس سینه، سرفه، احساس سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می¬باشد. این حالات ممکن است چندبار در روز یا چندبار در هفته اتفاق بیفتد. علائم آسم ممکن است در شب¬ها و حین فعالیت تشدید یابد.

عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آسم دخیل است. عوامل محیطی شامل آلودگی هوا و آلرژی¬ها ، سایر محرک¬های بالقوه شامل مصرف     داروهاست. تشخیص بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و انجام تست¬های عملکردی ریوی است. آسم عمدتا به دو گروه آتوپیک(آلرژیک یا غیر آلرژیک) تقسیم می¬شود.
درمان قطعی برای آسم وجود ندارد. اجتناب از آلرژن¬ها و مواد محرک و مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی استنشاقی باعث جلوگیری از ایجاد علائم می¬شود.
آسم معمولا در کودکی شروع می¬شود. در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شیوع متفاوت بین 1 تا 18 درصد دارد. 
اگرچه   بیماری کرونا ویروس( covid -19 ) برای همگان وحشت انگیز است ولی افراد مبتلا به آسم بخاطر علامت وخیم و احتمال بیشتر ابتلا به این بیماری ترس مضاعف دارند. اگرچه طبق یافته¬های جدید ابتلا به این عفونت، در افراد مبتلا به آسم بیشتر از افراد عادی نیست ولی وجود آسم با افزایش نیاز به بستری در بیمارستان در مبتلایان به covid 19 همراه بوده است. با این وجود توصیه می¬شود بیماران داروهای مورد استفاده برای اسم را قطع ننمایند. مهم¬ترین توصیه به این بیماران این است که آسم¬شان از حالت کنترل شده خارج نشود. چرا که عدم کنترل آسم منجر به مراجعه به مراکز درمانی شد که بیمار را به شدت در معرض ابتلا به covid -19 قرار می¬دهد.
 


 
 

کلید واژه ها: روز جهانی آسم دکتر مهدی بختیار


( ۲ )

نظر شما :