نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

تقویت حوزه سلامت با جلب مشارکت عمومی امکان پذیر است/مقوله سلامت به یک دغدغه و نگرانی ملی و همگانی در جامعه تبدیل شده است

۰۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۹ کد : ۱۱ اصلی
تعداد بازدید:۲۷۸۴۱
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: تقویت حوزه سلامت با اجتماعی شدن آن و جلب مشارکت عمومی امکان پذیر بوده و تشکیل مجامع سلامت نیز تلاشی در این راستا است.
تقویت حوزه سلامت با جلب مشارکت عمومی امکان پذیر است/مقوله سلامت به یک دغدغه و نگرانی ملی و همگانی در جامعه تبدیل شده است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی اکبر کریمی در اولین مجمع سلامت شهرستان اراک که با حضور دکتر علی اصغر فرشاد قائم مقام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد، افزود: اجرای طرح تحول سلامت و رویکرد اجتماعی شدن این مقوله از مهمترین دستاوردهای دولت در زمینه ورود حوزه سلامت به متن جامعه است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تشکیل مجامع سلامت نیز با رویکرد جلب مشارکت عمومی جامعه و اجتماعی شدن سلامت در راستای توسعه بخش های مختلف و تحقق اهداف این حوزه شکل گرفته است.

وی، اجتماعی شدن سلامت را در کشور حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: عوامل مهم اجتماع، محیط و کیفیت زندگی بر سلامت انسان موثر است و افزایش امید به زندگی و توسعه شاخص های انسانی موثر بر سلامت، از مقوله های مهم اجتماعی بودن سلامت است، این در حالی است که در گذشته تنها تاکید بر بهبود وضعیت جسمی، به معنای سلامت تلقی می شد.

دکتر کریمی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر مقوله سلامت به یک دغدغه و نگرانی ملی و همگانی در جامعه تبدیل شده است و جلب مشارکت عمومی و تشکیل مجامع سلامت تلاش ارزشمندی است که نقش موثری بر توسعه حمایت از حوزه سلامت خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: مسئله بیماری های واگیر در کشور و دنیا تا حدودی کنترل شده است و در حوزه سلامت جسمانی بار بیماری های غیر واگیر افزایش یافته است.

دکتر حسن طاهراحمدی، بار بیماری های غیرواگیر در ایران را حدود 76 درصد عنوان کرد و ادامه داد: کم توجهی نسبت به تغذیه سالم از مهمترین عوامل افزایش بار بیماری های غیرواگیر در کشور است.

وی گفت: نبود برنامه های ورزشی در خانواده ها، استفاده از دخانیات و نوشیدنی های مضر از دیگر عوامل افزایش بار بیماری های غیر واگیر در جامعه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون حوادث و سوانح رانندگی 17 درصد مرگ و میر کشور را به خود اختصاص داده است که می توان با پیشگیری و فرهنگ سازی در این حوزه از بسیاری از هزینه های درمانی برای کشور جلوگیری کرد.

وی، سرطان را عامل 14 درصد مرگ و میر در کشور دانست و گفت: تغذیه و رفتارهای صحیح زندگی سالم نقش مهمی در کاهش این آمارها در کشور به همراه دارد.

دکتر طاهراحمدی افزود: اکنون 90 درصد ایرانی ها از فعالیت مناسب ورزشی برخوردار نیستند که این مهم کاهش نشاط، افزایش افسردگی و بروز خشونت را به همراه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در پایان گفت: نبود اشتغال و بیکاری از دیگر معضلات جامعه امروز بوده و بر اساس آمارهای موجود مرگ زودرس در افراد بیکار بیشتر است.

منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: حوزه سلامت بیماری های واگیر


نظر شما :