رتبه داری استان مرکزی در مواد دخانی نگران کننده است

۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۴ کد : ۲۷ اصلی
تعداد بازدید:۲۷۸۸۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در زمره پنج استان اول مصرف کننده مواد دخانی است که این مهم نگرانی های جدی در سلامت را به همراه دارد.
رتبه داری استان مرکزی در مواد دخانی نگران کننده است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر جواد نظری در همایش دخانیات و بیماری های قلبی در فرهنگسرای شهر، افزود: آمار مصرف روزانه مواد دخانی به غیر از استان مرکزی در بوشهر، هرمزگان و فارس نیز بالا است و تغییر رفتار و اقدامات مداخله ای در این مناطق ضروری است.

وی اظهار داشت: پژوهش ها بیانگر این است که 90 درصد بروز سرطان ها در ایران با مصرف مواد دخانی در ارتباط است و مردان 23 برابر زنان به سرطان ریه مبتلا می شوند که یکی از عوامل خطر جدی آن مصرف سیگار است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: 14 و نیم درصد از جمعیت کشور مواد دخانی مصرف کرده اند و 10 درصد نیز به صورت روزانه سیگار می کشند.

وی ادامه داد: آمار منتشره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که 15 و 44 دهم درصد جمعیت روستایی و 13 و 62 دهم جمعیت شهری در ایران سیگاری هستند.

دکتر نظری گفت: هر سال 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که 30 هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت اقتصادی می زند.

وی افزود: مصرف هر نخ سیگار، هفت دقیقه از طول عمر را کاهش می دهد و با توجه به تنوع سموم خطرناک در ترکیبات دود سیگار این ماده دخانی در زمره 10 عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: مصرف قلیان نیز از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت است که به صورت تفریحی در بین خانواده ها رواج دارد و یک و نیم درصد گروه های سنی 13 تا 15 سال در ایران قلیان مصرف می کنند.

وی بیان کرد: هر یک ساعت مصرف قلیان معادل 2 تا پنج پاکت سیگار عوارض دارد و در سال های قبل به علت حمایت و پشتیبانی از قلیان و مراکز عرضه، حوزه بهداشت و درمان در جمع آوری و برخورد با عرضه کنندگان قلیان دچار چالش بوده است.

دکتر نظری عنوان داشت: حمایت هایی که برخی نهادهای دولتی از عرضه کنندگان قلیان دارند، سبب شده تا اقدامات بهداشت و درمان در مبارزه با این ماده دخانی، کند باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شعار امسال هفته بدون دخانیات ' قلیان سمی برای خانواده ها' تعیین شده است.

کلید واژه ها: دخانیات بیماری قلبی سرطان