برگزاری همایش استانی مدارس مروج سلامت در اراک

۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۸ کد : ۱۲۶ اصلی
تعداد بازدید:۳۰۱۰۲
همایش استانی مدارس مروج سلامت با حضور مسئولین در سالن اجتماعات کانون فرهنگی تربیتی امام علی(ع) شهر اراک برگزار شد.
برگزاری همایش استانی مدارس مروج سلامت در اراک

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این همایش گفت: 272 مدرسه مروج سلامت در استان مرکزی سرمایه زیربنایی در فرهنگ سازی و پیشگیری از معضلات بهداشتی و درمانی استان است.

دکتر جواد نظری افزود: تعداد مدارس مروج سلامت استان مرکزی در سال ۹۵ به تعداد ۲۴۵ مدرسه بوده که این رقم در سال گذشته به ۲۷۲ مدرسه افزایش یافته و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به دنبال افزایش این رقم است و این مهم نشانگر اهمیت دولت به مقوله سلامت است.

وی اظهار داشت: مدارس پنج ستاره مروج سلامت استان از 6 و 12 صدم درصد در سال تحصیلی 95 به 17 و 28 صدم درصد در سال تحصیلی قبل افزایش یافته است و تمامی تلاش به کار گرفته شده تا خدمات بی کیفیت در راستای ترویج سلامت در مدارس نباشد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطر نشان کرد: هدف مدارس مروج سلامت نهادینه کردن مفاهیم سلامت و ترویج راهبردهای خودمراقبتی در جامعه دانش آموزی استان مرکزی است.

وی ادامه داد: رصد مستمر نیازهای بهداشتی و سلامت دانش آموزان و آموزش شیوه زندگی سالم محور فعالیت های مدارس مروج سلامت است.

دکتر نظری بیان کرد: شیوع بیماری های غیر واگیر از مهمترین عوامل مرگ و میر کشور است و اصلاح رفتارهای زیستی بهترین شیوه در مهار این بیماری ها به شمار می آید.

وی یادآور شد: بهترین زمان برای مقابله با آسیب های اجتماعی با مداخله هدفمند و آموزش های کاربردی در دوران تحصیل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با یادآوری برخی مشکلات شایع بهداشتی و درمانی در بین دانش آموزان، گفت: تحقیقات موجود بیانگر آن است که هشت تا 12 درصد کودکان به بیماری آسم مبتلا هستند که می توان با مداخله هدفمند و تغییر سبک زندگی بخشی از این معضل را کم کرد.

وی افزود: شناسایی بهنگام بیماری آسم در بین دانش آموزان و کنترل انجام فعالیت فیزیکی در کاهش این معضل موثر است.

دکتر نظری بیان کرد: به ازای هر هزار کودک سه و پنج دهم نفر در سنین نوجوانی به بیماری تشنح مبتلا می شوند و 2 تا سه درصد کودکان نیز با اختلالات شنوایی و بینایی روبه رو هستند که شناسایی این بیماری ها در سنین پایین بر روی کیفیت تحصیلی و پیشگیری از بسیاری مشکلات اثر دارد.

وی توضیح داد: بی اشتهایی با یک و پنج دهم درصد و پرخوری عصبی با فراوانی پنج درصد در بین دختران شایع است که ساماندهی این معضل نیز باید از سنین پایین رصد شود و مداخله بهنگام برای آن در دستور کار قرار گیرد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان گفت: صدور پروانه سلامت و شناسنامه سلامت برای دانش آموزان امر بسیار مهمی است که توسط مروجین سلامت مدارس حتما باید انجام و تنظیم و تهیه شود.

گفتنی است در پایان این همایش از مجریان برتر مدارس مروج سلامت با اهداء لوح تقدیر شد.

منبع: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: مروج سلامت


( ۵ )