ضوابط سهمیه استعداد درخشان(قابل توجه متقاضیان استفاده از سهمیه استعداد درخشان در کارشناسی ارشد ۹۹)

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۱ کد : ۱۱۱۵۵ اصلی
تعداد بازدید:۲۹۴۰
ضوابط سهمیه استعداد درخشان(قابل توجه متقاضیان استفاده از سهمیه استعداد درخشان در کارشناسی ارشد ۹۹)

                                                                                                                                                 

با سلام و احترام؛

    باعنایت به لزوم اجرای آیین نامه " تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت مصوب 21/10/89"، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رعایت مفاد آئین نامه مذکور ،دفترچه راهنمای ثبت نام(مندرج در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی) و نکات زیر، نسبت به تکمیل فرم­های مربوطه و ارسال آن به صورت اینترنتی طی زمان تعیین شده اقدام لازم بعمل آید. همچنین مسئول ذیربط جهت دریافت رمز ورود به سامانه و پیگیری های بعدی، حداکثر تا تاریخ 10/4/99 در قالب جدول زیر به این مرکز معرفی شود.

بسیار مهمبا توجه به تمدید ثبت نام در تاریخهای 7 و 8 تیرماه و ویرایش اطلاعات، سریعاً به متقاضیان واجد شرایط استفاده از آیین نامه اطلاع رسانی شود اگر تاکنون موفق به ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد نشده ­اند، در تاریخ مذکور حتماً ثبت نام نمایند. در صورتیکه ثبت نام نکنند بعداً اقدامی میسر نخواهد بود.

 

نام و نام خانوادگی

 مسئول ذیربط

سمت

شماره تلفن ثابت

جهت هماهنگی های بعدی

آدرس ایمیل

جهت ارسال اطلاعات لازم

شماره تلفن همراه

جهت ارسال پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الف-موارد مشترک:

1-فقط افرادی که از طریق دانشگاه در زمان تعیین شده در سامانه اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی، تایید شوند، مورد بررسی و سنجش قرار خواهند گرفت.

2- طبق برنامه زمانبندی متقاضیان واجد شرایط که ثبت نام آزمون را انجام داده­ و دارای کد رهگیری هستند، می­بایست از تاریخ 12/5/99  لغایت 14/5/99  از طریق سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی ثبت نام استعداد درخشان را انجام دهند و  از تاریخ 19/5/99 لغایت 22/5/99 جهت ارائه مدارک و ثبت نام به آموزش دانشگاه مراجعه نمایند. خواهشمند است دستور فرمائید اطلاع رسانی لازم صورت پذیرفته تا داوطلب واجد شرایط الزاماً ثبت نام را انجام داده و از هم اکنون مدارک مورد نیاز خود را آماده و به موقع به دانشگاه ارائه نماید تا حق استفاده از این امتیاز را از دست ندهد.

3- کلیه متقاضیان واجد شرایط می­بایست هر دو ثبت نام عادی و استعداد درخشان را انجام داده و همزمان با سایرین اقدام به انتخاب رشته محل نمایند. 

4- سامانه از تاریخ 27/5/99 لغایت 1/6/99 فعال خواهد شد و دانشگاه می­تواند براساس آیین نامه فقط در قالب فرمهای مربوطه، نسبت به تایید، تصحیح و ورود اطلاعات متقاضیان اقدام کند. تاکید می­گردد هرگونه معرفی که بعد از تاریخ مذکور بوده و یا به روشی خارج از فرم اینترنتی ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

5- کاربر دانشگاه می­بایست در تاریخ بند 4 جهت رویت اسامی با نام کاربری در سامانه مربوطه به آدرس زیر وارد شود. نام کاربری و رمز ورود، به شماره همراه یا ایمیل فرد معرفی شده طی جدول فوق ­الذکر، اعلام خواهد شد.

                      مکاتبات آزمون کارشناسی ارشد(استعداد درخشان) سال 99/سیستم دانشگاه/ http://sanjeshp.ir

6-اطلاعات متقاضیان از طریق لینک اعلام شده در قالب 2 لیست مجزا، با آزمون و بدون آزمون قابل رویت می­باشد. لازم است کاربر دانشگاه، نسبت به تصحیح  وتایید اطلاعات اقدام نماید.

7-طی مرداد ماه، پس از فعال شدن سیستم، همانند دوره گذشته 5 گزینه برای هر فرد پیش بینی شده و قابل رویت است:

مجازغیر مجاز / عدم شناسایی/ تبدیل وضعیت به با آزمون و تبدیل وضعیت به بدون آزمون ".

بسته به شرایط هر متقاضی، یکی از این 5 گزینه انتخاب خواهد شد. در مورد افرادی که دانش آموخته آن دانشگاه نباشند: گزینه عدم شناسایی ؛ افرادی که طبق ضوابط مجاز نباشند: گزینه غیر مجاز انتخاب گردد که سبب خواهد شد سایر گزینه­ ها برای آنها غیر فعال شده و نیاز به تکمیل اطلاعات آنها نباشد. و برای افرادی که با توجه به معدل اکتسابی وضعیت شان پس از ثبت نام در آزمون تغییر یافته و مغایر با درخواست مندرج در فرم ثبت نام می­باشد یکی از دو گزینه باقی مانده بر اساس شرایط احراز شده متقاضی انتخاب شده و اطلاعات تکمیل شود. و گزینه مجاز برای افرادی که اطلاعاتشان درست و مورد تایید است، انتخاب شود. در نهایت پس از تکمیل، لزوماً گزینه ثبت زده شود در غیر اینصورت اطلاعات ثبت نهایی نخواهد شد.

8-در هر یک از 2 لیست اسامی با آزمون و بدون آزمون، 2 گزینه" الف- مشاهده  ب- ورود- تایید داده­ها" وجود دارد. گزینه مشاهده مربوط به رویت فرم ثبت نام فرد و گزینه ورود- تایید داده ­ها در رابطه با تکمیل اطلاعات آموزشی فرد توسط دانشگاه می­باشدکه پس از ورود آنها و ثبت، این گزینه تبدیل به "مشاهده­ ی داده­ های تایید شده" خواهد شد و منزله تایید فرد توسط دانشگاه می­باشد.

9- لیست­های سامانه، بر اساس اعلام شخص داوطلب در فرم ثبت نام، تهیه شده است. لذا ممکن است دانشگاهی اصلا متقاضی نداشته باشد و یا فقط در یکی از دو گروه (با آزمون یا بدون آزمون) داوطلب داشته باشد.

10-اطلاعات موردنیاز که می­بایست ازداوطلب کسب شود، عبارتست از:تاریخ فراغت از تحصیل، کد ورودی دوره کارشناسی، دانشکده، معدل، امتیاز (برای بدون آزمون)، رشته (برای بدون آزمون) و رتبه .

11-پس از پایان درج اطلاعات ، ثبت و ارسال آن الزامی است در غیر اینصورت مسئولیت عدم دریافت اطلاعات به عهده این مرکز نخواهد بود. با عنایت به اینکه واجدین شرایط فقط یکبار می­توانند از این تسهیلات استفاده نمایند، خواهشمند است به منظور جلوگیری از تضییع حق داوطلب دقت لازم در ثبت و ارسال اطلاعات بعمل آید. 

12-معرفی دانشگاه به منزله تایید مدارک داوطلب و احراز شرایط لازم بوده و مسئولیت صحت اطلاعات اعلام شده به عهده دانشگاه می­باشد. خواهشمند است دستور فرمائید بعد از دریافت درخواست امضاء شده داوطلب، به هنگام ورود اطلاعات، دقت لازم به عمل­ آید.

13-اطلاعات فردی هر داوطلب در دو نسخه تهیه و توسط داوطلب امضا و تاریخ شده و به مهر دانشگاه ممهور گردد. یک نسخه در اختیار داوطلب قرار گیرد و نسخه دیگر بهمراه کلیه مدارک و مستندات مربوطه از داوطلبان اخذ و در دانشگاه نگهداری شود.

14-جدول ظرفیت پذیرش  اولیه دانشگاه­ها برای سال 99، طی اطلاعیه 16 و 20 در سامانه قرار گرفته است. ظرفیت نهایی بصورت دفترچه انتخاب رشته­ محل شهریور ماه از طریق سایت مرکز سنجش http://sanjeshp.ir  قابل دسترسی خواهد بود. داوطلبان (با آزمون و بدون آزمون) پس از انتخاب رشته ­محل تحصیل بر اساس جداول مربوطه و برحسب علاقه و شرایط فردی همزمان با سایر داوطلبان براساس جدول زمانبندی اعلام شده در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی، اقدام به انتخاب رشته محل خود نمایند.

15-معرفی دانشجوی پژوهشگر و همچنین مالکان ابداع یا اختراع پس از دریافت تائیدیه معاونت تحقیقات و فن­آوری وزارت متبوع، توسط دانشگاه صورت پذیرد.

16- کلیه متقاضیان با کد رهگیری مندرج در فرم ثبت نام، در هر مرحله قادر به پیگیری و مشاهده اطلاعات خود خواهند بود.

17-درصورتیکه داوطلبی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه­هایی باشد که پذیرش آنها منوط به پرداخت هزینه است، درصورت پذیرش همانند سایر داوطلبان عادی ملزم به پرداخت هزینه ­های مربوطه خواهد بود .

18-بر اساس مصوبات شورای­عالی برنامه­ ریزی علوم پزشکی، دارا بودن حداقل 2سال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی (مدارک مورد پذیرش برای رشته امتحانی بر اساس جدول شماره1) در بخش­های بیمارستانی جهت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد برای کلیه داوطلبان متقاضی رشته­های الف-پرستاری مراقبت­های ویژه، ب-پرستاری مراقبت­های ویژه نوزادان، ج- پرستاری اورژانس د- مدیریت پرستاری ضروری می­باشد. لذا دانشگاه از وارد نمودن اسامی غیر واجد شرایط خودداری نماید.

تذکر مهم: الف- واجدین شرایط حداقل تا تاریخ 31/6/99 می­بایست 2 سال سابقه کار بالینی داشته باشند.

ب- افرادی که اخیراً فارغ التحصیل شده­ اند، واجد شرایط این رشته ­ها نخواهند بود. برای این افراد حق استفاده از شرایط آئین نامه مذکور بعد از سپری نمودن دوره دو ساله براساس ضوابط آزمون همان سال، محفوظ می­باشد. در صورت عدم رعایت این امر حذف خواهند شد.

19- دوره­ های گذشته زمان فارغ­ التحصیلی 31/5/ همان سال اعلام شده بود. در دوره اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تاخیر در زمان فراغت از تحصیلی، بر اساس مصوبه دهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تاریخ 12/3/99 ، زمان فارغ­ التحصیلی دانشجویان برتر واجد شرایط طبق آیین نامه " ادامه تحصیل دانشجویان رتبه برتر در مقاطع بالاتر مصوب سال 1389" هم برای با آزمون و هم بدون آزمون، تا تاریخ 31/6/99 مورد پذیرش می­باشد. فارغ­ التحصیلان بعد از این زمان، مجاز به استفاده در آزمون سال 1400 می­باشند.  

20- تغییر سهمیه استعداد درخشان از بدون آزمون به با آزمون و بالعکس، پس از معرفی دانشگاه در زمان تعیین شده و اتمام مهلت معرفی توسط دانشگاه، امکانپذیر نمی­باشد.

 

ب:مخصوص متقاضیان با آزمون:

1- بیش از دو سال از زمان فارغ التحصیلی نگذشته باشد (از1/6/97 لغایت 31/6/99).

2-در فرم ورود اطلاعات متقاضیان با آزمون، به رنگ قرمز رشته امتحانی فرم ثبت نام برای سهمیه استعداد درخشان درج شده و نیاز به درج رشته توسط دانشگاه نمی­باشد.

3- معرفی داوطلب توسط دانشگاه و شرکت در جلسه آزمون، به منزله استفاده از این سهمیه می­باشد. (طبق بند 13-6- صفحه 19 دفترچه راهنمای ثبت نام)

 

 ج:مخصوص متقاضیان بدون آزمون:

1-باعنایت به بند ب ماده 2 آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر مصوب 21/10/89 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت متبوع، دانشگاه باید رتبه اول فارغ التحصیل با ورودی مشترک در مقطع کارشناسی که شرایط آیین نامه را احراز نموده­ براساس شرایط مربوطه، به مرکزسنجش آموزش پزشکی وزارت متبوع معرفی نماید. رتبه­ های اول شامل هریک از ورودی­های مهر-بهمن-روزانه-شبانه- پیوسته-ناپیوسته و دانشکده­ های اقماری آن دانشگاه می­باشد. لذا باتوجه به تصریح آیین نامه، دانشگاه­های با دانشکده­ های متعدد، ملزم به معرفی رتبه­ های اول در ورودی­های مختلف و کد ورودی متفاوت می­باشند.

2-طبق آئین نامه فقط نفر اول واجد شرایط بدون آزمون محسوب می­شود بنابراین از معرفی نفرات بعدی جداً خودداری شود.

3- سهمیه استعداد درخشان دانشجوی رتبه اول متقاضی بدون آزمون10% ، برای رشته های همنام مطابق جدول شماره 7 دفترچه راهنمای ثبت نام( طبق نامه­های 116/519 -7/9/95 ونامه 113/519 -7/2/98 ) و جدول شماره 1 مدارک تحصیلی مورد پذیرش اعمال می­شود.

دانش­ آموختگان رتبه اول رشته­های فاقد رشته همنام در مقطع ارشد ، فقط مجاز به استفاده از شرایط استعداد درخشان با آزمون 10% هستند.

4- برای این سهمیه در دانشگاه­های پذیرنده مقطع کارشناسی ارشد که دارای دانشجویان رتبه اول مقطع کارشناسی در ورودی­های مختلف و کد ورودی متفاوت هستند، به دلیل محدودیت ظرفیت طبق بند 13-15- دفترچه راهنمای ثبت نام، فرد دارای امتیاز بالاتر از بین کلیه دانشجویان رتبه اول حائز شرایط، پذیرفته خواهد شد. در سایر دانشگاه­های پذیرنده که فاقد دانشجوی رتبه اول کارشناسی هستند، از بین دانشجویان رتبه اول سایر دانشگاهها، فرد دارای امتیاز بالاتر بر اساس ظرفیت پذیرفته خواهد شد.

بدیهی است در هر دانشگاه پذیرنده دانشجو کارشناسی ارشد، در صورتیکه دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی آن دانشگاه، اولویت اول رشته محل خود را دانشگاه محل تحصیل انتخاب نمایند، اولویت پذیرش با دانشجوی دارای بالاترین امتیاز در بین دانشجویان آن دانشگاه، خواهد بود و با انتخاب دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی خود در اولویت دوم و بعد از آن، با دانشجویان سایر دانشگاه­ها، رقابت خواهند کرد و فرد دارای امتیاز بالاتر بین کلیه متقاضیان آن رشته محل پذیرفته خواهد شد.

5- در فرم ورود اطلاعات متقاضیان بدون آزمون، 1 یا 2 رشته به رنگ قرمز درج شده است که همان رشته امتحانی مندرج در فرم ثبت نام می­باشد و برای این رشته­ ها شرایط عادی اعمال می­شود. برای سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون این افراد می­بایست رشته استعداد درخشان توسط دانشگاه تکمیل شود و لزومی ندارد رشته انتخابی هر دو حالت یکسان باشد. البته در این آزمون در صورتیکه فرد برای استعداد درخشان، یک مجموعه را انتخاب نموده باشد و واجد شرایط رشته­ های آن زیر مجموعه باشد می­تواند آنها را به هنگام انتخاب رشته محل انتخاب کند.

6-بیش از 1 سال از زمان فارغ التحصیلی نگذشته باشد (از تاریخ 31/5/98 لغایت 31/6/99).

7-رتبه­ های اول فارغ التحصیل با ورودی مشترک براساس جدول تخصیص امتیاز (که قبلاً توسط مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی به کلیه دانشگاه­ها ارسال شده است)، امتیازبندی و اولویت بندی شود.

8- متقاضیان واجد شرایط، در صورتیکه با شرایط عادی در آزمون هم شرکت کنند، لزومی ندارد رشته یا مجموعه امتحانی آزمون در شرایط عادی با رشته یا مجموعه انتخابی مورد استفاده از آیین نامه استعداد درخشان، یکسان باشد.

این افراد در زمان انتخاب رشته محل، می­بایست هم انتخاب رشته محل مخصوص بدون آزمون را انجام دهند و هم در صورتیکه مجاز به انتخاب رشته محل در حالت عادی شوند، انتخاب حالت عادی را انجام دهند.

9-متقاضیانی که در آزمون نیز شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته محل شده و انتخاب رشته ­محل را انجام دهند، درصورت کسب نمره قبولی، در شرایط عادی و همچنین با استفاده از شرایط استعداد درخشان پذیرفته شوند، متعاقباً به هنگام ثبت نام در دانشگاه محل پذیرش می­بایست از یکی از دو مورد انصراف خود را اعلام نمایند.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: استعداد درخشان دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان


( ۷ )

نظر شما :