معرفی گروه
مقطع تحصیلی: کارشناسی پیوسته
رشته / رشته های تحصیلی: تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
هدف:
آموزش دانشجویان در زمینه روشهای رادیوتراپی و تصویر برداری معمولی و آموزش فنون مقدماتی
معرفی رشته کارشناسی پیوسته پرتودرمانی:
رشته کارشناسی پرتودرمانی شاخه ای از علوم پیراپزشکی است که در آن دانشجویان طی دوره آموزشی اصول و روش های مختلف درمان بیماری (غالبا توده های بدخیم) با استفاده از پرتوهای یونیزان و جلوگیری از رشد و تقسیم سلول های تومورال را فرا می گیرند.دراین دوره دانشجویان با روش های پیشرفته درمان نظیر استریوتاکتیک ودرمان های سه بعدی نیز آشنا می گردند.
تاریخچه رشته و پیشرفت های جدید:
این رشته از سال 1925 بعنوان یک راهکار درمانی با استفاده از دستگاه های مولد اشعه ایکس و با استفاده از مواد رادیو اکتیو بکار می رفت. از سال 1951 با ساخت دستگاههای کبالت ادامه یافت واز سال 1967 با ساخت شتابدهنده ها تحول پذیرفت.در حال حاضر با افزودن تجهیزات اختصاصی و بسیار مدرن،نرم افزارهای نقشه کشی طرح درمان و نرم افزارهایی که قابلیت اجرایی دستگاه ها را وسعت بخشیده اند،درمانهای سه بعدی یا تطبیقی(کانفرمال)،استریوتاکتیک و روش های تخصصی از این قبیل، تحول بنیانی در آن شده است.در ایران این رشته از سال 1345 توسط اساتید پرتودرمانی و متخصصین فیزیک پزشکی راه اندازی گردید.از سال 1365 رسما در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرتودرمانی آغاز گردید.از سال 1371 نیز پذیرش در دوره کارشناسی ناپیوسته پرتودرمانی صرفا در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز گردید.
ماموریت برنامه آموزش در تربیت نیروی انسانی:
تربیت نیروی انسانی در تعداد کافی و با سطح علمی مناسب و مهارت های علمی لازم و آموزش کلیه جوانب امر از لحاظ علوم تخصصی و علوم پایه مرتبط و روشهای مراقبتی و کنترل کیفی به آنان جهت تضمین کیفی درمان رادیوتراپی رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی رشته تکنولوژی پرتودرمانی است.
اهداف کلی:
تربیت فراگیرانی که تحت نظر متخصصین پرتودرمانی و فیزیست پرتودرمانی بتوانند:
1.در درمان بیماران نیازمند به درمان با کیفیت مناسب و تحت شرایط بهینه موثر باشند.
2.رعایت کامل اصول حفاظتی و مراقبت و حمایت جسمی و روانی از بیماران در طول روزهای درمانی را انجام دهند.
البته امور فوق برای هر بیمار بطور انفرادی متفاوت بوده و می بایست با آموزش روشهای اصولی و تعالیم کلیه مبانی فنون و علوم تخصصی پرتودرمانی و علوم وابسته،به تفضیل این توانایی ها را در فارغ التحصیلان این رشته ایجاد کرد.
نقش دانش آموختگان:
1.نقش آموزشی
2.نقش پژوهشی
3.نقش خدماتی و اجرایی
4.نقش ارتباطی
وظایف حرفه ای دانش آموختگان:
در نقش آموزشی:
الف-دانش آموختگان این رشته می توانند در آموزش واحدهای عملی،کارآموزی و فعالیت های علمی دانشجویان پیراپزشکی از قبیل کاردانی رادیوتراپی،کارشناسی رادیولوژی،پرستاری
ب-در آموزش مهارتهای عملی و اصول عملکردی دستگاه ها و فنون اجرایی تکنیک های رادیوتراپی دستیاران رادیوتراپی با اساتید گروه رادیوتراپی نیز همکاری نزدیکی دارند.
در نقش پژوهشی:
این دانش آموختگان با سطح علمی قابل قبول و تسلط کافی که در این مقطع پیدا می کنند می توانند در امور پژوهشی و برنامه های آموزشی و کنفرانسها و همایش های علمی با اساتید مربوطه مشارکت فعال داشته باشند.
در نقش اجرایی و خدماتی:
الف-انجام نقشه درمانی و تکنیک درمانی در بالاترین کیفیت زیر نظر متخصصین
ب-کنترل کیفی و ایجاد شرایط مناسب جهت تضمین کیفیت در مراحل درمانی از شروع تا پایان
در نقش ارتباطی:ارتباط و تعامل با متخصصین رادیوتراپی و کادر درمانی مربوط