دفتر حراست

تعداد بازدید:۵۰۵۶

 

تلفن های واحد:   رئیس حراست : 1112                   ستاد خبری حراست : 1113 

                        کارشناس حراست : 1114               دورنگارر: 1115


موقعیت واحد از لحاظ جغرافیایی: ساختمان کلینیک دکتر قوام زاده -  طبقه 3

 

 

تعریف حراست : 
نهاد حراست یکی از واحدهای زیر مجموعه بالاترین مقام اجرایی در دستگاه های نظام اداری جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها ، شرکت ها و موسسات دولتی ، سازمان های عمومی غیر دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی هستند . حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد. 


شرح وظایف  دفتر حراست :
دفتر حراست مرکز در راستای حفاظت و حراست از ارزشهای والای نظام ، حفظ نظم و انسجام در مجموعه و جلوگیری از انحراف و تخلف در امور اجرایی ایجاد و در چهار حوزه اصلی فعالیت می نماید : 


الف ) حفاظت فیزیکی : 
1-سازماندهی نیروهای در اختیار 
2- حفاظت از تاسیسات ، اماکن و اموال
3- کنترل تردد کارکنان ، ارباب رجوع و اتباع بیگانه 
4- کنترل تردد وسائط نقلیه 
5- نظارت بر ورود و خروج  کالا و اشیاء 


ب) حفاظت پرسنلی : 
1-تعیین صلاحیت متصدیان مشاغل حساس 
2- ایجاد بایگانی حفاظت پرسنلی به منظور تشکیل و نگهداری پرونده های حفاظتی کارکنان مرکز
3- توجیه حفاظتی کارکنان
4- جمع آوری و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط
5- اعلام نظر در زمینه نقل و انتقال و تغییر محل جغرافیایی خدمت کارکنان دستگاه.
6- تعیین صلاحیت پرسنل جهت تردد به اماکن دارای طبقه بندی حفاظتی
7- شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی مردم و کارکنان مرکز
8- تعیین صلاحیت پرسنل جهت مأموریت خارج از کشور
9- تعیین صلاحیت پیمانکاران
10- دعوت و ارشاد افراد بر اساس وظایف محوله.


ج) حفاظت اسناد و مدارک: 
1-تشکیل دبیرخانه محرمانه 
2- اجرای کامل آیین نامه حفاظت اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده
3- نگهداری و حفاظت کلیدها ، مفتاح قفل ها ، رمز و دستگاه های تکثیر 
4- صدور کارت شناسایی و تردد


د) حفاظت فناوری اطلاعات (IT) :
1-پیگیری تشکیل کمیته راهبردی امنیت اطلاعات و حضور در آن کمیته 
2- پیگیری تهیه شناسنامه رایانه ای از شبکه ها ، سخت افزارها ، نرم افزارها ، دسترسی کاربران و به روز رسانی آن توسط واحد فناوری اطلاعات دستگاه
3- تعیین ضوابط کلی حفاظتی ، موقعیت مکانی سیستم های سخت افزاری اصلی و کنترل تردد به آن مکان ها 
4- تعیین طبقه بندی حفاظتی اطلاعاتی که تبدیل به دیجیتال شده اند . 
5- نظارت در خصوص برقراری و یا مسدود نمودن پورت های فیزیکی سیستم ها توسط واحد فناوری دستگاه 
6- نظارت بر رعایت ملاحظات حفاظتی و امنیتی در خصوص نصب و توسعه شبکه های موجود در مرکز
7- پیگیری اجرا و بررسی دوره ای امکان نفوذ و آسیب پذیری حفاظتی و امنیتی سیستم های موجود و پیگیری رفع نواقص احتمالی 
8- پیگیری دریافت و بررسی گزارش های تلاش های موفق و ناموفق نفوذ به سیستم های موجود و گزارش به مسئولین ذیرط
9- پیگیری اجرای مانیتورینگ ترافیک شبکه توسط واحد فناوری مرکز و نظارت و اخذ گزارشات موردی و دوره ای از آن واحد
10- تعیین صلاحیت پیمانکاران و مشاورین مرکز جهت انجام خدمات حوزه فناوری اطلاعات قبل از انعقاد قراداد
11- نظارت دوره ای از روند تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات طبقه بندی شده و نحوه نگهداری از آنها 

 

کلید واژه ها: امنیت اطلاعات حفاظت اسناد حفاظت پرسنل

آخرین ویرایش۱۵ اسفند ۱۴۰۱