اخبار اصلی - آرشیو

پروتکل درمان سرپایی و بستری بیماران COVID-۱۹- نسخه ۲۰ اسفند

پروتکل درمان سرپایی و بستری بیماران COVID-۱۹- نسخه ۲۰ اسفند

نسخه سوم " فلوچارت تشخیص و درمان بیماری COVID-۱۹ در سطوح بستری و سرپایی به انضمام "راهنمای تریاژ مادر باردار و بیماریCOVID- ۱۹ " و نسخه دوم "دستورالعمل اجرایی نحوه تأمین و توزیع داروی مورد نیاز و پیگیری بیماران تحت درمان سرپایی COVID ۱۹" جهت اجرا در کلیه مراکز درمانی تحت پوشش به پیوست ابلاغ می گردد. با هدف کاهش بار بستری و کاهش احتمال انتقال ویروس مطابق مصوبه کمیته علمی کرونا، صرفأ افرادی که در معرض خطر بیشتر عوارض COVID ۱۹ هستند، در صورتی که اندیکاسیون بستری نداشته باشند، مطابق دستورالعمل می‌توانند درمان سرپایی ۲ داروئی را با مراقبت فعال روزانه دریافت¬ کنند و برای سایر افراد علامت‌دار که اندیکاسیون بستری هم ندارند نباید دارو تجویز شود (پیوست ۱ فلوچارت تشخیص و درمان سرپائی و بستری COVID ۱۹) از آنجا که کلیه افرادی که واجد شرایط دریافت داروی سرپائی هستند باید به صورت روزانه توسط مراقبین سلامت و بهورزان مطابق دستورالعمل از نظر علائم پیگیری شوند، تجویز و تحویل داروی سرپائی به این افراد باید با نظارت مستقیم و ثبت و گزارش دهی در سامانه سیب انجام شود. بدیهی است مصرف بی رویه داروها ضمن اتلاف منابع و کاهش امکان دسترسی افراد واجد شرایط به دارو، می¬تواند منجر به ایجاد مقاومت¬های داروئی شود. به همین منظور رعایت کلیه مفاد "دستورالعمل نحوه تأمین و توزیع و پیگیری درمان سرپائی COVID ۱۹ "بسیار حائز اهمیت است. مشخصات کلیه بیماران بستری در بیمارستان که تحت درمان COVID۱۹ قرار دارند باید توسط رابط بهداشتی در سامانه سیب ثبت شود.

ادامه مطلب
روز جهانی رژیم درمانگر گرامی باد.

روز جهانی رژیم درمانگر گرامی باد.

معاون محترم درمان دانشگاه با فرا رسیدن روز رژیم درمانگر و با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور به نقش کارشناسان تغذیه در کنار تیم درمان به منظور مدیریت هزینه ها و تسریع بهبودی بیماری تأکید کردند . وی با اشاره به اینکه دومین چهارشنبه ماه مارس مصادف با ۲۱ اسفندماه سال جاری به عنوان روز رژیم درمانگر نامیده شده است ضمن تبریک این روز به جامعه تغذیه دانان به ویژه کارشناسان تغذیه مراکز درمانی که در حوزه بالین و رژیم درمانی بیماران فعالیت دارند برای تمام این عزیزان آرزوی موفقیت و کامیابی نمودند. ایشان با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی و قلبی و سوء تغذیه دارد و کارشناسان تغذیه مراکز درمانی با توانایی که از بطن علم تغذیهبه دست آورده اند راهکارهای علمی به منظور تدوین برنامه غذایی مناسب بیماران و ارائه مراقبت های تغذیه ای متناسب را به بیماران ارائه می دهند و ضمن قدردانی از فعالیت کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها بر ضرورت فعالیت بیش از پیش کارشناسان تغذیه در زمینه مشاوره تغذیه بیماران و کنترل کیفی موادغذایی و آموزش علمی کارکنان تأکید کردند. چرا که مجموع این فعالیت‌ها در کنار هم باعث کوتاه‌تر شدن مدت زمان اقامت و بستری در بیمارستان، افزایش کارآیی درمان رایج و نهایتا ترخیص زودتر بیماران می‌شود و امکان استفاده از خدمات درمانی کشور برای سایر بیماران مبتلا را فراهم می‌سازد.

ادامه مطلب

فرم تحویل بسته بهداشتی ویژه بیماران خاص ، صعب العلاج و پیوندی

اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه پیرو سیاستهای وزارت متبوع ، با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح استان به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری در بیماران خاص ، صعب العلاج و پیوندی اقدام به توزیع ماسک و محلول ضدعفونی کننده الکلی (به تعداد محدود) با همکاری انجمن های حمایتی مربوطه نموده است. لذا خواهشمند است نمایندگان انجمن های حمایتی فوق الذکر و تمامی واحدها و مراکز مربوطه نسبت به دریافت و توزیع هر چه سریع تر بسته های مذکور به انبار دانشگاه علوم پزشکی اراک واقع در کوی مسکن - بلوار گلها مراجعه نموده و جهت ثبت نام بیماران تحویل گیرنده لیست ذیل تکمیل و فرم دیجیتال آن را به آدرس الکترونیکی mosi۴۹@gmail.com ارسال فرمائید.

ادامه مطلب

تجربیات پزشکان چینی در پیشگیری وکنترل کرونا ویروس ۲۰۱۹ در نوزادان

در راستای برنامه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا " مقاله تجربیات پزشکان چینی در پیشگیری و کنترل کرونا ویروس ۲۰۱۹ " جهت مطالعه و کاربرد همکاران محترم در مراکز آموزشی درمانی، دولتی و غیر دولتی به پیوست ارسال می گردد.

ادامه مطلب