پیام معاون غذا و دارو دانشگاه به مناسبت ۱۲ تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز

۱۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۰۲۲۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۲۸
دکتر علیمرادیان گفت: دستیابی به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جهش تولید مستلزم مبارزه جدی با پدیده شوم و مخرب قاچاق است.
پیام معاون غذا و دارو دانشگاه به مناسبت ۱۲ تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرایدان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مصرف کالای سالم و اصیل ضامن سلامت، حمایت از تولید ملی و دستیابی به جهش تولید است گفت: یکی از الزامات تحقق شعار سال مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا می باشد که با عزم راسخ و اراده ملی و مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق می توان به سرعت به این مهم دست یافت که با اطلاع رسانی صحیح از طریق رسانه های جمعی و رسانه ملی می توان در زمینه کاهش تقاضا در عرصه محصولات قاچاق نقش تاثیرگذاری داشت.
    معاون غذا و دارو در مورد اثرات زیانبار قاچاق کالاهای سلامت‌محور و خطرات استفاده از فرآورده‌های قاچاق و غیرمجاز گفت: با توجه به گسترش روزافزون قاچاق محصولات سلامت‌محور و مواجهه شهروندان با این محصولات غیربهداشتی، مطمئناً بخشی از این افراد با مشکلات و عوارض ناشی از مصرف محصولات غیرمجاز مواجه شده اند که متأسفانه علت اصلی مصرف محصولات سلامت‌محور قاچاق و تقلبی، «ارزانی» آن‌ها است.
    معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به برخی دیگر از پیامدهای منفی پدیده شوم قاچاق در سطح کلان اشاره کرد و گفت: پایین آمدن ظرفیت نگهداری کالا و سرانجام ورشکستگی صنایع داخلی کوچک و بزرگ، افزایش قانون‌شکنی و اشاعه برخی امراض به جهت قاچاق کالا‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد به کشور مثل لوازم‌آرایشی و بهداشتی از جمله این پیامدها است.
    عضو هیات علمی دانشگاه افزود: کاهش درآمد دولت به جهت نپرداختن حقوق و عوارض، از بین بردن فرصت‌های شغلی به جهت غیرمولد بودن قاچاق، ایجاد اشتغال کاذب و موقتی و زودگذر، اختلال در بازار و چند نرخی کردن کالا، گریز سرمایه‌های قابل بازده از دیگر پیامدهای منفی قاچاق در سطح کلان است که از میان آنها، دو مورد بیکاری و فقر نقش اقتصادی پررنگ‌تری را دارند.
    معاون غذا و دارو در ادامه به برخی راهکارهای اجرایی در حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید و جلوگیری از ورود و مصرف کالاهای خارجی و قاچاق اشاره کرد و گفت: تشویق مصرف‌کنندگان به مصرف کالای داخلی باکیفیت، جلوگیری از تبلیغات بی‌رویه کالاهای خارجی در رسانه‌های داخلی، تشویق تولید‌کنندگان داخلی به تولید کالاهای باکیفیت بالا به منظور توسعه اقتصاد مقاومتی، ارتقا سطح آگاهی مردم از مضر بودن مصرف کالاهای قاچاق و تشویق مردم به ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی از جمله این راهکارها است.
    وی هم چنین اظهار داشت مضاعف کردن تولید در کمیت و کیفیت و هم چنین افزایش سرعت تولید در کنار مبارزه با قاچاق به طور حتم مسیر دستیابی به این مهم را که همانا حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی است هموار خواهد کرد.
    معاون غذا و دارو در پایان اظهار امیدواری کرد: از آنجا که هوشیاری مصرف کنندگان تنها راه عقلانی و شدنی در راستای مبارزه با مصرف فرآورده های قاچاق و تقلبی است، امیدورام گام های جدی تری از سوی مسئولان در خصوص ارتقا آگاهی مردم برداشته شود.

    توضیح اینکه فرمان رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی»در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خطاب به رییس جمهور وقت در 12 تیر ماه 1381  صادر شد که فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به شرح ذیل است:

گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

کلید واژه ها: 12 تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک کالاهای قاچاق سلامت محور


( ۱ )

نظر شما :