مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد؛

درصورت رعایت پروتکل های بهداشتی، آنفلوآنزا تهدید کننده نخواهد بود

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۱ کد : ۱۱۷۰۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۶
چنانچه مردم در پاییز و زمستان امسال پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک، ضدعفونی کردن دست ها و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، حتی در صورت شیوع بیماری آنفلوآنزا با تهدید جدی مواجه نخواهیم شد.
درصورت رعایت پروتکل های بهداشتی، آنفلوآنزا تهدید کننده نخواهد بود

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر ژیلا محسنی، مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک  با بیان این مطلب، افزود: به گفته کارشناسان، امسال در فصل سرما بروز موج جدیدی از شیوع ویروس آنفلوآنزا در کنار بیماری کووید-19 دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی بیماران، بدون مراجعه به پزشک، اقدام به خوددرمانی می کنند، گفت: برخی مواقع افراد به اشتباه و بدون توجه به عوارض جانبی و احتیاطات مصرف داروها، تنها براساس اطلاعات اکتسابی از سایت ها ویا شبکه های اجتماعی فعال در فضای مجازی  اقدام به مصرف خودسرانه دارو می کنند و حتی داروی مصرفی خود را به دیگران هم پیشنهاد می دهند و سلامتی آنها را نیز به مخاطره می اندازند.

دکترمحسنی تصریح کرد: تعداد داروهای ضدویروسی شناخته شده در دنیا انگشت شمار است و مصرف بی رویه و غیرمنطقی آنها، می تواند به بروز مقاومت میکروبی و بی اثر شدن دارو بیانجامد.

وی افزود: داروهای ضد ویروسی همانند سایر داروها، فرآورده هایی دارای عوارض جانبی و احتیاطات در مصرف هستند لذا با توجه به موارد گفته شده، این دسته از داروها در سایر کشورها  نیز بصورت مدیریت شده و تنها با تشخیص و تجویز پزشک متخصص در اختیار بیماران قرار می گیرند و بصورت گسترده در تمامی داروخانه ها توزیع نمی شوند.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو درخصوص دارو درمانی در بیماران کرونایی نیز اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در بحث درمان بیماران کرونایی، بروز و یا عدم بروز تداخل دارویی در بیمارانی است که دارو مصرف می کنند؛ بویژه در رابطه با مبتلایان به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماران قلبی- عروقی و چربی خون و ... که بواسطه بیماری خود مجبور به مصرف مداوم یکسری از دارو هستند، احتمال بروز تداخل دارویی وجود دارد.

دکتر محسنی اظهار داشت: معاونت غذا و دارو آمادگی دارد تا در این رابطه با اساتید و متخصصین بیماری های عفونی، اعضای هیات علمی دانشگاه، روسای بیمارستان ها و مراکز درمانی تابعه جهت انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی همکاری نماید.

 

کلید واژه ها: آنفلوآنزا


نظر شما :