در پیامی صورت گرفت؛

پیام معاون غذا و دارو اراک به مناسبت روز جهانی غذا/ همه با هم برای تغذیه سالم و امنیت غذایی خانواده در شرایط اپیدمی کرونا

۲۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۲۵۹۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۴۰
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، با ارسال پیامی، روز جهانی غذا را تبریک گفت.
پیام معاون غذا و دارو اراک به مناسبت روز جهانی غذا/ همه با هم برای تغذیه سالم و امنیت غذایی خانواده در شرایط اپیدمی کرونا

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، در متن پیام دکتر «دکتر عباس علیمرادیان آمده است:

۲۴ مهر برابر با ۱۶ اکتبر سالروز جهانی غذا و روز مبارزه با فقر و گرسنگی در سرتاسر جهان می باشد. متاسفانه با وجود بالا بودن میزان ابتلا به چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای ثروتمند و توسعه یافته جهان و گسترش روزافزون آمار آن، در حال حاضر حدود 750 میلیون نفر در جهان از حق اساسی و ابتدایی خود یعنی دسترسی به غذای کافی به منظور بهره مندی از یک زندگی سالم و فعال محروم می باشند که این دوگانگی و تضاد به روشنی موید الگوی تولید، توزیع و مصرف ناعادلانه غذا در میان کشورهای جهان است. همان طور که می دانیم هدف اصلی از نکوداشت سالروز جهانی غذا، مبارزه با فقر و گرسنگی و تقویت سیاست گذاری و انسجام بخشی برنامه های اجرایی دولت ها و سازمان های مرتبط در زمینه ریشه کن نمودن آن (فقر) می باشد. توانایی ذهنی پایین در یادگیری، بهره وری ناکافی، ابتلا به بیماری های متعدد به علت ضعف در سیستم ایمنی بدن و پایین تر آمدن سن امید به زندگی از مهم ترین تهدیدهای پیش روی گرسنگان جهان محسوب می شود.

شعار امسال روز جهانی غذا «همه با هم:رشد،تغذیه،پایداری- رفتار ما آینده ما را می سازد» انتخاب شده است. مطابق با شعار برگزیده شده تنها دستیابی به جهان بدون گرسنه ملاک نبوده و سازمان خوار و بار کشاورزی (فائو) با انتخاب موضوع فوق در نظر دارد همزمان و بیش تر از پیش، نگاه دولت ها را به تلاش در راستای تحقق امنیت غذایی و توجه جهانیان را به اصلاح کمی و کیفی الگوی تغذیه ای مصرف معطوف سازد.

محور ملی در روز جهانی غذا" آغاز پوشش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا" انتخاب شده است که  در حال حاضر مهمترین چالش و دغدغه پیش روی سلامت جامعه در حوزه غذا و تغذیه میزان بالا و متاسفانه صعودی ابتلا به چاقی و اضافه وزن می باشد. مطابق با آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود نیمی از ایرانیان مبتلا به چاقی و اضافه وزن بوده و میانگین دریافت انرژی روزانه ایرانیان حدود ۲۰ درصد بالاتر از استانداردهای تغذیه ای تعریف شده می باشد. این الگوی مصرف نادرست در خصوص سرانه مصرف نمک، چربی و قندهای ساده نیز صادق می باشد. ادامه این روند موجبات تهدید جدی تر سلامت عمومی جامعه از جمله گسترش میزان ابتلا به بیماری های مزمن نظیر دیابت و فشار خون و ... را فراهم نموده و هزینه های هنگفتی را به اقتصاد کشور و دولت به عنوان مجری و متولی طرح تحول سلامت در حوزه درمان وارد می کند.همچنان که این مهم باعث ضعف سیستم ایمنی و افزایش آمار ابتلا به بیماریهای ویروسی از جمله کرونا می گردد

این آمار نگران کننده، ضرورت سیاست گذاری و توجه جدی به اصلاح الگوی مصرف محصولات غذایی را تبیین نموده و بی شک این مهم جز از طریق تعامل سازنده و مثبت با تولید کنندگان محصولات غذایی فرآیند شده امکان پذیر نمی باشد؛ چرا که با گسترش شهرنشینی و افزایش مشغله کاری میزان وابستگی جامعه به غذاهای آماده و فرآیند شده صنعتی و صنفی نیز به شدت افزایش یافته است.

در حال حاضر سیاست گذاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر روی کمک به مصرف کننده در انتخاب سریع، آسان و آگاهانه محصولات غذایی متناسب با شرایط جسمانی و نیازهای تغذیه ای به کمک نشانگرهای رنگی تغذیه ای متمرکز شده است. درج نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی برچسب محصولات بیانگر اهتمام صنعت و تولید کننده به ارتقای سلامت عمومی جامعه و احترام به حق مصرف کننده در اطلاع از ویژگی های تغذیه ای ماده غذایی به شیوه ای آسان و قابل درک می باشد که خوشبختانه به لطف همت و همگامی صنعت غذا این برنامه اولویت دار به شیوه ای موفق در سطح استان مرکزی اجرا شده است.

از سوی دیگر ترویج مصرف و افزایش سطح حمایت از تولید محصولات غذایی سلامت محور و دارای ویژگی های خاص تغذیه ای با بهره گیری از نشان ایمنی و سلامت، از دیگر برنامه های مهم و اولویت دار در اصلاح الگوی مصرف محصولات غذایی قلمداد شده و تولید کنندگان واجد شرایط در صورت اخذ این نشان برای محصولات خود از حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سیاست ها تشویقی و تبلیغی بهره مند می گردند. کسب مقام برتر کشوری از حیث تعداد محصولات با نشان ایمنی و سلامت برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتخار بزرگی است که موید توجه ویژه صنعت غذای فارس به ضرورت تولید محصولات سالم و سلامت محور می باشد. در حال حاضر اجرای مصوبات شورای ملی ایمنی زیستی در خصوص برچسب گذاری محصولات غذایی تراریخته نیز از برنامه های اولویت دار جاری سازمان غذا و دارو می باشد که همان طور که اشاره شد در راستای رعایت حقوق مصرف کننده، پیاده سازی آن نیز همانند سایر برنامه ها جز در سایه تعامل مثبت و سازنده صنعت امکان پذیر نمی باشد. امید دارم به یاری شما بزرگان بتوانیم در سال های آتی کمیت و کیفیت این محصولات را ارتقا بخشیده و به یاری یکدیگر بتوانیم گام های مثبتی در مسیر تحقق هدف افزایش سطح دسترسی جامعه به محصولات غذایی سالم و سلامت بخش برداریم.

در پایان لازم می دانم بار دیگر از تلاش تمامی فعالان حوزه غذا و تغذیه به ویژه صنعت غذای کشور تشکر و قدردانی نموده و امید دارم بتوانیم از طریق ارتقای سطح تعاملات فی مابین و انسجام بخشی برنامه های اجرایی زمینه دستیابی بیشتر به اهداف کلان کشور در حوزه راهبردی غذا و تغذیه و ارتقای سطح سلامت جامعه را فراهم آوریم.

کلید واژه ها: روز جهانی غذا پیام معاون غذا و دارو


( ۱ )

نظر شما :