آغاز پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا/ اجرای برنامه ارزیابی محصول در سطح عرضه

۲۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۱ کد : ۱۲۶۳۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۳۱
مدیرکل فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از آغاز پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا همزمان با روز جهانی غذا خبر داد.
آغاز پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا/ اجرای برنامه ارزیابی محصول در سطح عرضه

به گزارش ایفدانا، دکتر محمد حسین عزیزی در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا آورده است: 《با توجه به برنامه های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مرتبط با ایمنی غذا و در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص " سال جهش تولید ملی" و سیاست های نظام سلامت گامهای موثری را با ایجاد سیستم های پایش، نظارت و اطلاع رسانی دسترسی غذای سالم و ایمن برای حفظ و ارتقاء سلامتی مصرف کننده برداشته ایم.


همانگونه که این روزها مشخصا مطرح و مستند اعلام میشود مسئله ارتباط ایمنی و سلامت مصرف کننده نه تنها با بیماریهای غیر واگیر بلکه با بیماریهای مرتبط با کرونا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 


با توجه به شعار  روز جهانی غذا در سطح بین الملل «همه باهم:رشد، تغذیه، پایداری - رفتار ما آینده ما را می‌سازد»  شعار ملی با عنوان  《آغاز پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا در سازمان غذا و دارو برای کمک به وضع موجود در برابر بیماریهای هم غیر واگیر و هم بیماری پندومیک کرونا را در پیش داریم.


حوزه سلامت عمومی باید حمایت و پشتیبانی و متمرکز شودتا مصرف کنندگان در برابر مخاطرات مسمومیت غذا و بیماریهای مرتبط حفظ شوند.کلید حفظ زندگی و بهبود سلامت.دسترسی کافی به غذای سالم میباشدکه از حقوق مردم است.در این راستا جایگاه و مسئولیت اداره کل غذا با توجه به مفهوم ایمنی غذادر رسیدن به جامعه آرمانی وسالم بسیار حیاتی و مهم میباشد اما این نیازمند همیاری و همکاری تمام بخشهای مرتبط با این حوزه می‌باشد.

درتلاش هستیم ضمن تعامل با تولید کنندگان و وارد کنندگان با رفع موانع سیاستهای جهش تولیداز طریق شفاف سازی و تسهیل فرایندهای امور اجرائی ، مخصوصا در شرایط کنونی در ارتقا و حفظ سلامت مصرف کننده مسئولیت پذیر باشیم. طراحی و اجرای سامانه ای اداره کل غذا نیز بر همین اساس در حال توسعه و بهبود است.


در این راستا اداره کل غذا به منظور تسهیل در روند اخذ مجوزهای بهداشتی و به منظور اجرای کردن و پیشبرد تکالیف باقی مانده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه سامانه ها، نسبت به راه اندازی سامانه های ثبت منبع و فرآورده در سامانه TTAC ، انجام کلیه امور فرآیندها به صورت الکترونیک، آموزش کارشناسان معاونت های غذا و دارو، آموزش کارشناسان اداره کل، انجام شناسه گذاری کلیه فرآورده های غذایی و آشامیدنی وارداتی و تولیدی اقدام کرده است.

برنامه PMS یا همان ارزیابی محصول در سطح عرضه را درسطح ملی داریم.  نظارت بر سیستمهای تولید، ورود وعرضه  مواد غذائی را در کل کشور بر مبنای سامانه ها و توسعه و معرفی محصولات غذائی سودمند و آن دسته از محصولات غذائی که به ارتقائ سلامت  مصرف کننده کمک میکنند از برنامه ها و اهداف تعیین شده سازمان غذا و دارو ست.

از کلیه واحدهای تولیدی که با هدف حفظ و ارتقاء سلامت مصرف کننده کاهش موثری در میزان قند و نمک و چربی محصولات داشته اندقدر دان هستیم و در حد امکان این واحدها را به مردم معرفی خواهیم کرد.

پویش رژیم غذایی سالم با هدف افزایش ایمنی در برابر کرونا: از طریق کاهش  مصرف قند، نمک و چربی و همینطور کاهش میزان قند و نمک و چربی در محصولات تولیدی و کنترل و اطلاع رسانی از طریق نشانگرهای رنگی تغذیه ای از برنامه های اداره کل غذا و معاونتهای غذا و دارو می‌باشد.

برنامه های اجرائی اداره کل ارزیابی و نظارت بر مواد غذائی  به همت کارشناسان ومتخصصین ستادی و معاونتهای غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با هدفگذاری کاهش مخاطرات سلامتی و حفظ و ارتقاء سلامتی رو به جلودرحال اجرا می‌باشند.

با همکاری دست اندرکاران صنعت غذا دربسیاری از محصولات ویژگیهای محصولات غذائی رااز نظر اسیدهای چرب ترانس – نمک – چربی کل  روند رو به کاهش را داریم وانشا ا... با برنامه هائی که داریم درآینده نزدیک  مخاطرات مربوط به میزان مصرف این شاخصها را به حداقل کاهش خواهیم داد.

توصیه مابرای آحاد مردم کاهش مصرف چربیها – نمک و قندها بوده و اینکه به مجوزهای سازمان غذا و داروبرروی محصولات غذائی دقت کنند.

روز جهانی غذا را به کلیه همکاران و دست اندر کاران این حوزه تبریک میگویم و آرزوی سلامتی و روزهای بدون کرونائی برای همه دارم.》

کلید واژه ها: رژیم غذایی سالم روز جهانی غذا


نظر شما :